انشاهای تاثیرگذار درباره اربعین و پیاده روی اربعین ویژه نوجوانان (پایه ششم تا هشتم)

انشا درباره اربعین
انشا درباره اربعین

در آستانه چهلمین روز شهادت امام حسین علیه السلام و یاران وفادارش قرار داریم، روزی که به نام اربعین حسینی در میان مسلمانان شناخته شده و دل همه عاشقانه اهل بیت را روانه کربلا می کند.

به همین مناسبت در ادامه دو انشای کوتاه درباره اربعین برای دانش آموزان پایه ششم تا هشتم آماده کرده ایم که امیدواریم الهام بخش شما عزیزان باشد، با آپرنگ باشید.

…..***…..

انشای زیبا درباره اربعین حسینی

اربعین حسینی یکی از بزرگ ترین و شکوهمندترین مراسم عزاداری و اجتماع مسلمانان در جهان است که هر سال میلیون ها نفر از سراسر دنیا را به سوی کربلا روانه می کند. این مراسم نه تنها یک مراسم مذهبی است بلکه پیام های عمیقی مثل مقاومت در برابر ستمگران، عدالت خواهی و اتحاد را به همه ما می رساند.

امام حسین علیه السلام نوه عزیز پیامبر اسلام در سال 61 هجری قمری به همراه یاران وفادار خود در روز عاشورا در کربلا به شهادت رسید. قیام او علیه بی عدالتی و ظلم های یزید تا ابد در دل تاریخ به عنوان نمادی از مقاومت باقی خواهد ماند و اربعین چهل روز بعد از گذشت واقعه عاشورا می باشد.

این که در این چهل روز چه بر خانواده امام حسین گذشت و چه رنج هایی را تحمل کردند غیر قابل تصور است اما بی شک صبر و شکیبایی آن ها در زنده نگه داشتن نام اسلام تاثیر به سزایی داشته است.

امروزه اربعین حسینی به یک حرکت جهانی تبدیل شده و پیاده روی اربعین که از مناطق مختلف عراق و حتی کشورهای همسایه آغاز می شود نمادی از اتحاد بین مسلمانان می باشد. این پیاده روی که گاه طی کردن صدها کیلومتر مسافت است به عشق امام حسین علیه السلام انجام می شود و زائران در طول مسیر با عشق و محبت فراوان پذیرایی می شوند.

با این حال اربعین را نباید تنها به پیاده روی آن خلاصه کرد، بلکه این روز بزرگ فرصتی برای فکر کردن به مفاهیم عمیق تر قیام امام حسین علیه السلام به ما می دهد، مفاهیمی همچون عدالت خواهی، شهادت، مبارزه با ظلم و شجاعت در مشکلات زندگی که امام سوم ما شیعیان برای آن ها ارزش زیادی قائل بوده و جان خود را در این راه فدا کردند.

انشای ادبی درباره پیاده روی اربعین

پیاده روی اربعین سفری طولانی به سوی آفاق دل ها است، سفری که با هر گام، دل ها را به سوی سرزمین عشق و وفا پرواز می دهد.

هر سال در چهلمین روز شهادت امام حسین علیه السلام و با فرا رسیدن اربعین حسینی میلیون ها عاشق و دوست دار آن حضرت از نقاط مختلف جهان، کوله بار عشق و ارادت خود را بسته و با دلی پر از ایمان و محبت به سوی کربلا رهسپار می شوند. سفری که نه تنها پاها بلکه قلب ها را نیز به پرواز در می آورد.

هر قدم در این مسیر طولانی معنای خاصی دارد، گویی پاها با قلب هماهنگ شده و تمام اعضای بدن به عشق مولای خود سر از پا نمی شناسند. هر قدم در این پیاده روی، حکایت دلدادگی و جان فشانی را روایت می کند و به همین دلیل است که این سفر نه یک سفر فیزیکی بلکه سفری معنوی است که هر کس در آن چیزی را جستجو می کند.

مسیر پیاده روی اربعین به سوی سرزمین کربلا همچون جاده ای از دل تاریخ می گذرد و زائران را به روزهایی می برد که تاریخ اسلام را برای همیشه تغییر داد. روزهایی که در رنج و مصیبت گذشت اما حضرت زینب (س) در نهایت تسلیم و ایمان در برابر اراده خداوند، چیزی جز زیبایی در آن ندید.

در طول مسیر پیاده روی موکب های زیادی به عشق زائران امام حسین برپا شده و مردم عراق و همچنین ایرانی ها در این موکب ها از زائران پذیرایی می کنند. در این موکب ها نه تنها غذا و آب و نوشیدنی پخش می شود بلکه عشق و محبت به زائران تزریق می شود و هر لبخندی که کاسه های آب و وعده های غذا را همراهی می کند نشانه مهر و علاقه به دوست داران امام حسین می باشد.

زائران امام حسین در روز اربعین، در سنین مختلف، از نقاط مختلف و با فرهنگ های مختلف می باشند. از پیرمردان و پیرزنان گرفته تا کودکانی که سوار کالسکه مادران خود را همراهی می کنند و همه و همه یک هدف مشترک دارند که رسیدن به حرم معشوق و تجدید عهد با او می باشد.

پیاده روی اربعین روح را نوازش کرده، قلب را جلا داده و به سرچشمه عشق وصل می نماید. این سفر یاد امام حسین و قیام عاشورا را تا ابد در دل های مسلمین زنده نگاه می دارد و فیض هایش به قدری جاری است که زبان از گفتنش قاصر می باشد.