انشا درباره خانه تکانی دل برای پایه هشتم و نهم (جالب و خواندنی)

انشا درباره خانه تکانی دل
انشا درباره خانه تکانی دل

به بهانه فرا رسیدن عید نوروز و رسم مشهور خانه تکانی، در ادامه دو انشای زیبا درباره خانه تکانی دل برای دانش آموزان کلاس هشتم و نهم آماده کرده ایم که امیدواریم الهام بخش شما عزیزان باشد، با آپرنگ باشید.

…..***…..

انشای کوتاه درباره خانه تکانی دل برای پایه هشتم

مقدمه: خانه تکانی یکی از سنت های دیرینه ای است که در روزهای قبل از عید و به قصد پاکیزه شدن خانه و استقبال از عید نوروز انجام می شود اما آیا تا به حال فکر کرده اید که خانه تکانی دل می تواند بسیار مهم تر از خانه تکانی خانه و زندگی باشد؟

بدنه: همه ما با فضای خانه در روزهای قبل از عید نوروز آشنا هستیم، زمانی که مادر عزیزمان شروع به خانه تکانی خانه کرده و در مدتی کوتاه کاری می کند که همه زندگی مان از تمیزی برق بزند اما آیا دل مان را نیز به اندازه خانه ای که در آن زندگی می کنیم تمیز می کنیم؟

خانه تکانی دل یکی از مهم ترین کارهایی است که همه ما باید هر سال قبل از تحویل سال نو انجام دهیم. این کار درست مانند خانه تکانی خانه آداب و مراحلی دارد.

به عنوان مثال همان طور که در خانه تکانی خانه وسایل کهنه ای که دیگر نیازی به آن ها نداریم از منزل خارج کرده و وسایل جدید و به درد بخوری را که به تازگی تهیه کرده ایم جایگزین آن ها می کنیم، در خانه تکانی دل نیز لازم است ابتدا افکار، نیت ها و باورهای کهنه ای که نه تنها تاثیر خوبی روی زندگی ما ندارند بلکه ما را به راه کج می کشانند شناسایی و از ذهن و قلب خود بیرون کنیم.

سپس باید به جای هر آن چه از وجودمان خالی کرده ایم، باورهای جدید و مثبتی را ایجاد کنیم که می دانیم اثر مثبتی در زندگی ما دارند. همچنین باید احساسات خود را مرور کرده و ببینیم آیا تار عنکبوت خشم، دلخوری، کینه یا حسادت در گوشه و کنار خانه دل ما تنیده شده و اگر این طور است تارها را از بین برده و به جای آن ها بذر محبت، عشق و مهربانی بکاریم.

نتیجه: خانه تکانی دل به مراتب سخت تر از خانه تکانی خانه است اما اگر به درستی و با حوصله انجام شود نتایج فوق العاده ای دارد و می تواند سال جدید را به بهترین سال زندگی ما تبدیل کند.

انشای جالب درباره خانه تکانی دل برای پایه نهم

خانه تکانی دل همان طور که از نامش پیداست یعنی خانه دل را تا جایی که می توانیم پاکیزه و تمیز کرده و گرد و خاک و آلودگی های احساسی و فکری را از داخل آن پاک کنیم.

من هر سال یک هفته قبل از سال نو شروع به خانه تکانی دلم می کنم و روش خاصی برای این کار دارم که می خواهم آن را با شما در میان بگذارم.

من برای خانه تکانی دل ابتدا یک کاغذ و قلم برداشته و هر ناراحتی، اتفاق بد، خشم، کینه، بحث و دعوا یا شکست که در سال گذشته داشته ام را می نویسم. همیشه سعی می کنم برای این کار وقت کافی بگذارم تا هیچ مورد مهمی را فراموش نکنم.

سپس به لیست خود نگاه کرده و اسم کسانی را که طی همه اتفاقات رخ داده از آن ها ناراحت شده و کینه به دل گرفته ام را می نویسم که یکی از این افراد خودم هستم. بعد در یک مراسم خلوت گونه شروع به بخشیدن همه این آدم ها از جمله خودم می کنم.

در مرحله بعد کم کاری ها، تنبلی ها، شکست ها و هر چیزی که به خاطر آن از خودم ناراضی هستم را می نویسم و شروع می کنم به خاطر آن ها ابتدا خودم را مواخذه کرده و سپس با تمام وجودم می بخشم و بعد از شناسایی علت آن ها قول می دهم تا در سال آینده در جهت رفع هر کدام از آن ها قدم مثبتی بردارم.

مرحله بعد شامل نوشتن باورهای منفی است که در ذهنم دارم و باعث شده تلاش هایم در سال گذشته به شکست منجر شود و سعی می کنم هر باور را با یک باور متضاد و مثبت جایگزین کنم.

در مرحله آخر طبق همه آن چه نوشته ام اهدافی برای سال جدیدم در نظر گرفته و به خودم و خدا قول می دهم که تا آن جا که می توانم تلاش کنم در سال جدید گام های بلندی در جهت رسیدن به اهدافم انجام دهم.

من این روش را چند سالی است پیاده می کنم و تا به حال اهداف زیادی را محقق ساخته ام و در برخی اهدافم نیز شکست خورده ام اما خوشحالم که آخر هر سال با دلی سرشار از عشق به جای کینه به استقبال سال جدید می روم.