انشاهای خواندنی درباره روز جهانی دیابت (کلاس چهارم تا هشتم)

انشا درباره روز جهانی دیابت
انشا درباره روز جهانی دیابت

به مناسبت فرا رسیدن 24 مهر ماه (14 نوامبر) که به نام روز جهانی دیابت ثبت شده است، در ادامه دو انشای کوتاه درباره دیابت برای کودکان و نوجوانان آماده کرده ایم که امیدواریم الهام بخش شما عزیزان باشد، با آپرنگ باشید.

…..***…..

انشای کودکانه درباره دیابت

همه ما اسم بیماری دیابت را شنیده ایم چون این بیماری که به نام مرض قند هم شناخته شده یکی از بیماری های بسیار شایع است و بسیاری از افراد به آن مبتلا هستند. مثلا در خانواده ما مادربزرگ و عمویم به دیابت مبتلا هستند و داروهای این بیماری را مصرف می کنند.

بدن افراد مبتلا به دیابت نمی تواند قند موجود در غذاها را به درستی به انرژی تبدیل کند که این مسئله هم به خاطر مشکل در تولید یا کار کردن انسولین در بدن آن ها می باشد. متاسفانه تا به حال درمان قطعی برای دیابت کشف نشده و بیماران مبتلا فقط با مصرف داروها می توانند آن را کنترل کنند.

من از نزدیک دیده ام که کنترل این بیماری گاهی سخت است، مادربزرگم به طور مرتب باید قرص مصرف کند و اگر یک روز قرص هایش را فراموش کند قند خونش خیلی بالا می رود. علاوه بر این به خاطر مصرف این داروها گاهی قند خونش به شدت پایین می آید و حالش بد می شود، در این لحظه ها مادرم به سرعت برایش یک خوراکی شیرین می برد تا قندش بالا برود.

بعضی افراد به صورت مادرزادی به دیابت مبتلا هستند که متاسفانه نمی توان جلوی آن را گرفت اما بعضی از افراد به خاطر تغذیه بد یا مسائل دیگر به این بیماری دچار می شوند که البته می توان جلوی آن را گرفت.

به عنوان مثال برای پیشگیری از ابتلا به دیابت خیلی خوب است که همه ما غذاهای سالم مثل میوه ها و سبزیجات مصرف کنیم و از خوردن زیاد شیرینی خودداری کنیم. کسانی که هم به آن مبتلا شده اند باید به تغذیه خودشان خیلی اهمیت دهند و ورزش کنند تا قند خون آن ها راحت تر پایین بیاید و مجبور نشوند انسولین تزریق کنند.

جالب است که روز 24 آبان ماه به نام بیماری دیابت ثبت شده است. این نام گذاری نشان می دهد که این بیماری بسیار شایع می باشد و کنترل آن اهمیت زیادی دارد.

انشای کوتاه درباره دیابت

دیابت یکی از بیماری های شایع دنیا است و بسیاری از مردم در سراسر جهان از آن رنج می برند اما این بیماری هم مثل بسیاری از بیماری های دیگر ناخوانده وارد بدن نمی شود بلکه خود ما از آن دعوت می کنیم تا سلول های بدن ما را به سمت مریض شدن سوق دهد.

بله! دیابت یک بیماری شناخته شده و مزمن است که اگر به آن اجازه ورود به بدن مان را بدهیم می تواند تا پایان عمر مهمان بدن ما باشد و ما را آزار دهد اما اول این که ما می توانیم از ابتلای به آن با روش هایی مثل تغذیه مناسب و ورزش کردن پیشگیری کنیم و دوم آن که اگر به هر دلیل به دیابت مبتلا شدیم باید با تغییر دیدگاه خود و رعایت نکات مربوط به سلامتی، این مسئله را به یک فرصت تبدیل کنیم.

زندگی ما یک سفر پر از چالش است و گاهی این چالش ها به شکل بیماری در مقابل ما ظاهر می شوند اما آن چه مهم است این که همه آن ها سعی می کنند ما را به مسیر درست راهنمایی کرده تا خود را بهتر بشناسیم.

دیابت نیز چالشی است که به یاد ما می آورد که باید به سلامتی بدن و جسم خود اهمیت بیشتری دهیم. این بیماری یادآوری می کند که احتمالا اضافه وزن داریم، باید فعالیت های ورزشی بیشتری داشته باشیم و به آن چه می خوریم بیشتر توجه کنیم.

بنابراین افرادی که به این بیماری مبتلا شده اند به جای آن که دیابت را نوعی محدودیت بدانند باید آن را به عنوان یک فرصت برای رشد و تحول شخصی بپذیرند. فرصتی که می تواند آن ها را به سمت شناخت خود و داشتن زندگی سالم تر رهنمون سازد.

بله! هر بیماری با خود دردهایی به همراه می آورد، بیماران ممکن است مجبور به مصرف دارو شده و گاهی از زمین و زمان شکایت کنند اما آن چه در مورد بیماری دیابت و بیماری های مزمن دیگر اهمیت دارد این است که حتی اگر درمانی برای آن ها وجود نداشته باشد با نگاه و دیدگاه مثبت و تزریق انرژی به زندگی خود می توان بر آن غلبه کرده و در این مسیر چیزهای بسیار زیادی درباره خود و دنیای اطراف خود کشف کرد.