انشا درباره شب یلدا در خانه مادربزرگ (جالب و خواندنی)

انشا درباره شب یلدا در خانه مادربزرگ
انشا درباره شب یلدا در خانه مادربزرگ

شب یلدا یکی از شب های خاطره انگیز سال و از سنت های دیرینه ایرانیان است. مردم ایران معمولا در این شب طولانی در منزل بزرگ فامیل دور هم جمع شده و با شادی آن را جشن می گیرند.

به بهانه فرا رسیدن این شب خجسته، در ادامه دو انشای کوتاه درباره شب یلدا در خانه مادربزرگ برای کودکان و نوجوانان آماده کرده ایم که امیدواریم الهام بخش شما عزیزان باشد، با آپرنگ همراه باشید.

…..***…..

انشای کودکانه شب یلدا در خانه مادربزرگ

هر سال وقتی شب یلدا می شود من و خانواده ام همگی به منزل مادربزرگ می رویم چون این رسم خانوادگی ما است و همه فامیل مادری من آن جا جمع می شوند.

این شب که طولانی ترین شب سال است در خانه مادربزرگ خیلی خوش می گذرد چون مادربزرگم همیشه برای شب یلدا غذاهای خوشمزه درست می کند. به علاوه ما بچه ها از اول شب با هم بازی می کنیم و تا پاسی از شب در خانه مادربزرگ می مانیم.

مادربزرگ هر سال قبل از فرا رسیدن شب یلدا کرسی بزرگی در خانه اش می گذارد و سفره شب یلدا را روی همان کرسی می چیند. این سفره شامل انواع و اقسام میوه ها و خوراکی های خوشمزه است.

من عاشق لبوهای قرمز و داغ و انارهای دانه کرده ای هستم که مادربزرگم با دستان مهربان خودش آماده می کند. علاوه بر آن کدو حلوایی، شیرینی های مختلف، هندوانه و همچنین میوه های پاییزی و آجیل نیز در سفره شب چله مادربزرگ جای خودشان را دارند.

در کنار همه این ها، هر خانواده ای که به خانه مادربزرگ می آید همراه خود خوراکی خوشمزه ای می آورد، مثلا سال گذشته مادرم یک کیک کاکائویی بزرگ پخت که همه مهمانان خوش شان آمده بود.

مادربزرگ طبق رسم هر سال برای شام شب یلدا قورمه سبزی درست می کند و پدربزرگم نیز با تعریف کردن داستان های شاهنامه، ما بچه ها را ساعت ها سرگرم می کند. من عاشق شب یلدا هستم و برای رسیدن این شب لحظه شماری می کنم.

انشای کوتاه شب یلدا در خانه مادربزرگ

شب یلدا در خانه مادربزرگ یکی از خاطره انگیزترین شب های سال است زیرا مادربزرگ و پدربزرگم بزرگ فامیل ما هستند و همه فامیل در این شب خاص در خانه آن ها دور هم جمع می شوند تا طولانی ترین شب سال را با هم جشن بگیرند.

این دورهمی به خودی خود بسیار رسم پسندیده ای است، به خصوص این که با آداب و رسوم شب یلدا نیز همراه می باشد. به عنوان مثال چیدن سفره شب یلدا در خانه مادربزرگ وظیفه خانم ها است که سلیقه جانانه ای در آن به خرج می دهند.

از سوی دیگر خرید میوه های رنگارنگ و آجیل و شیرینی بر عهده مردان خانواده است که الحق و الانصاف سنگ تمام می گذارند. به علاوه رسم زیبای تفال زدن به دیوان حافظ و خواندن شاهنامه را پدربزرگم به زیبایی هر چه تمام تر انجام می دهد و برای تک تک ما فال حافظ باز می کند.

ما در این شب خجسته تا نیمه های شب در منزل مادربزرگ هستیم و از هر دری سخن می گوییم. بچه ها به بازی و شادمانی مشغول هستند و کسی اصراری بر زود خوابیدن آن ها ندارد. در کنار همه این ها آن چه این جشن را زیباتر می کند این است که روز بعد از آن پنج شنبه یا جمعه باشد که در این صورت گاهی تا حوالی صبح بیدار می مانیم.

شب یلدا شبی فوق العاده است و مادربزرگ و پدربزرگ که همیشه درب خانه شان به روی همه ما باز است در این شب زیبا شادمان تر از همیشه میزبان ما هستند.