انشای کوتاه درباره روز ناشنوایان برای پایه چهارم تا هفتم

انشا درباره روز ناشنوایان
انشا درباره روز ناشنوایان

به مناسبت فرا رسیدن نهم مهر ماه (30 سپتامبر) که به نام روز جهانی ناشنوایان ثبت شده است، در ادامه دو انشای کوتاه درباره روز ناشنوایان آماده کرده ایم که امیدواریم الهام بخش شما عزیزان باشد، با آپرنگ باشید.

…..***…..

انشای کودکانه درباره روز ناشنوایان

من در این انشا می خواهم درباره یک روز بسیار مهم در تقویم جهانی صحبت کنم که البته شاید بسیاری از مردم از آن خبر نداشته باشند و این روز، روز جهانی ناشنوایان برابر با 9 مهر ماه است.

روز ناشنوایان به ما می گوید که بیشتر به فکر دوستان ناشنوا و کم شنوای خود باشیم و سعی کنیم حال آن ها را درک کنیم زیرا آن ها از نعمت شنوایی محروم هستند و معمولا با کمک دست های خود با دیگران صحبت می کنند که به آن زبان اشاره می گویند.

شاید شما در میان اطرافیان خود فرد ناشنوا نداشته باشید اما ما در اقوام دور خود یک مرد ناشنوا داریم که به صورت مادرزادی دچار این مشکل می باشد. من از نزدیک دیده ام که خانواده اش چقدر رفتار خوبی با او دارند. آن ها به طور کامل زبان اشاره را بلد هستند و همیشه هوای او را دارند. به همین دلیل او احساس خوبی دارد و احساس تنهایی و ناراحتی نمی کند.

ما باید بدانیم احترام به حقوق و نیازهای ناشنوایان بسیار مهم است و اگر در اماکن عمومی با این افراد برخورد داشته باشیم باید تا آن جا که می توانیم به آن ها کمک کنیم تا آن ها نیز مثل ما از زندگی لذت ببرند.

دوستان عزیزم! روز ناشنوایان به ما یادآوری می کنده که باید با همه آدم ها، حتی آن هایی که با ما تفاوت هایی دارند مهربان باشیم و به آن ها احترام بگذاریم تا دنیا به جای بهتری برای زندگی کردن تبدیل شود.

انشای زیبا درباره روز ناشنوایان

ناشنوایان افرادی هستند که به طور کامل از نعمت شنوایی محروم بوده یا قدرت شنوایی بسیار کمی دارند. آن دسته از ناشنوایانی که به طور مادرزادی با این مشکل مواجه هستند معمولا از قدرت صحبت کردن نیز برخوردار نبوده و با زبان اشاره با دیگران صحبت می کنند.

ناشنوایی اگرچه نوعی محدودیت جسمی به شمار می رود اما از آن جا که محدودیت ها هرگز نباید مانع لذت بردن از زندگی و موفقیت شوند، ناشنوایان نیز حق برخورداری از زندگی سرشار از شادی و موفقیت را دارند و هرگز نباید آن ها را دست کم گرفت.

خوشبختانه در عصر ما، پیشرفت فناوری های مختلف باعث شده زندگی برای ناشنوایان عزیز بسیار راحت تر از گذشته باشد و آن ها امروزه می توانند علاوه بر زبان اشاره و لب خوانی، با ابزارهای مختلف دیگر نیز با دیگران ارتباط برقرار کنند.

نکته مهمی که شاید کمتر به آن توجه کرده باشیم این است که ناشنوایان از حس های دیگر خود بسیار بیشتر از افراد معمولی استفاده می کنند. مثلا با دیدن حرکات لب ها و چهره افراد می توانند حرف های آن ها را متوجه شوند، حس بویایی و بینایی آن ها دقیق تر کار می کند و حتی از طریق لرزش ها و ارتعاشات اشیا اطلاعات دریافت می کنند.

این موضوع نشان می دهد که بدن شگفت انگیز انسان این توانایی را دارد که کمبود یک حس را با تقویت حس های دیگر جبران کند.

موضوع جالب دیگر این که روز 30 سپتامبر یا 9 مهر ماه به نام روز جهانی ناشنوایان ثبت شده است. این مسئله نشان از جایگاه ویژه این گروه از افراد در جامعه دارد و به ما می گوید تا آن جا که می توانیم باید هوای این قشر از جامعه را داشته باشیم و به آن ها کمک کنیم.

چه خوب می شود همه افراد جامعه به فکر راحتی ناشنوایان باشند. مثلا در اماکن عمومی از تابلوهای مخصوص ناشنوایان استفاده شود، زبان اشاره برای برنامه های تلویزیونی در نظر گرفته شود و مردم تا آن جا که می توانند با زبان اشاره آشنا باشند.