خواندنی ترین انشاها درباره فداکاری برای نگارش پایه ششم و هفتم

انشا خواندنی و زیبا درباره فداکاری
انشا خواندنی و زیبا درباره فداکاری

موضوع فداکاری یکی از تاثیرگذارترین موضوعات انشا برای دانش آموزان پایه ششم و هفتم است که نوشتن درباره آن می تواند آن ها را درباره مفاهیم ارزشمند انسانی همچون ایثار و از خود گذشتگی به فکر فرو برد.

به همین بهانه در ادامه دو انشای زیبا در مورد فداکاری برای پایه ششم و هفتم آماده کرده ایم که امیدواریم الهام بخش شما عزیزان باشد، با آپرنگ باشید.

…..***…..

انشای کوتاه درباره فداکاری برای پایه ششم

فداکاری کردن یکی از خصلت های نیکوی انسانی و هم معنی ایثار است که در شرایط و دوره های مختلف در بسیاری از انسان ها دیده می شود. همه انسان ها حتی کسانی که در ظاهر بسیار سنگ دل به نظر می رسند ممکن است در زندگی خود برای کسی یا چیزی که خیلی دوست دارند فداکاری کنند.

فداکاری در کل یک صفت ستوده است و انواع مختلف دارد که یکی از عالی ترین مرتبه های آن، گذشتن از جان خود برای نجات دیگران است. به عنوان مثال یک شهید از جان خود برای حفظ جان مردم کشورش گذشته و فداکاری می کند تا کشورش به دست بیگانگان نیفتد.

همه ما آدم ها نسبت به عزیزان خود فداکاری می کنیم، مثلا یک مادر از خواب و خوراک خود به خاطر سلامت فرزندش می گذرد یا یک پدر ساعات زیادی سر کار است و از استراحت و تفریح خود می زند تا خانواده اش در رفاه باشند. هر دوی این موارد نوعی فداکاری محسوب می شوند.

همه ما فداکاری می کنیم اما فداکاری کردن اگر برای افراد غریبه ای باشد که تا به حال آن ها را ندیده ایم، به خصوص اگر فداکاری برای مردم یک شهر، یک کشور و یک دنیا باشد دل بزرگ و محبت زیاد می خواهد.

همین جا و همین لحظه دعا می کنم فداکاری های ما تنها به محدوده عزیزان مان ختم نشود و وسعت فداکاری های ما به وسعت دل مان بزرگ باشد.

انشای زیبا درباره فداکاری برای نگارش پایه هفتم

کافی است به دور و بر خود نگاه کنیم تا بتوانیم لیست بلند بالایی از فداکاری هایی که در اطراف ما و در هر لحظه رخ می دهد تهیه کنیم. مانند معلم مهربانی که با عشق به دانش آموزانش درس می دهد، مادر فرشته صفتی که کودکش را در آغوشش حمل می کند، راننده تاکسی که از مسافری که آه در بساط ندارد کرایه نمی گیرد، فروشنده سوپرمارکتی که هر روز برای گربه های کنار مغازه اش غذا می گذارد و …

اگر بخواهم از فداکاری های ریز و درشت اطرافم بگویم این لیست هرگز به پایان نخواهد رسید و من تا ساعت ها می توانم برای شما بگویم و بگویم.

به طور کلی فداکاری یک رفتار پسندیده و انسان فداکار یک شخصیت بزرگوار است که از آن چه خود دارد که می تواند مال و ثروت، زمان یا حتی جان باشد به خاطر دیگری می گذرد بدون آن که چشم داشتی در مقابل آن داشته باشد.

مردم کشور ما با فداکاری در ابعاد بسیار وسیع و در سطح یک ملت کاملا آشنا هستند زیرا در دوران دفاع مقدس جوانان بسیاری از جان خود برای حفظ مرزهای ایران مایه گذاشتند. آن ها از جان خود که شیرین ترین دارایی هر انسان است گذشتند و فداکاری کردند تا امروز ما با آرامش و در امنیت در کلاس های درس خود حاضر شده و تحصیل کنیم.

چنین فداکاری هایی را هرگز و به هیچ شیوه ای نمی توان جبران کرد و پاداش آن تنها نزد خداوند است و بس!

فداکاری یک حس فوق العاده ارزشمند و معنوی است و ما آدم ها همگی این حس را در درون خودمان تجربه کرده ایم. مثلا شاید بارها در حق خانواده یا دوستان فداکاری کرده باشیم و به خوبی می دانیم این کار هرگز پشیمانی و حسرت به دنبال نخواهد داشت.