انشا درباره در ﻧﻮﻣﻴﺪی بسی اﻣﻴﺪ اﺳﺖ، پایان شب سیه سپید است (پایه هشتم و نهم)

انشا درباره در ﻧﻮﻣﻴﺪی بسی اﻣﻴﺪ اﺳﺖ
انشا درباره در ﻧﻮﻣﻴﺪی بسی اﻣﻴﺪ اﺳﺖ

یکی از موضوعات جالب و پر طرفدار آموزگاران، انشا نویسی درباره ابیات و ضرب المثل های معروف ایرانی است. یکی از مشهورترین ابیات که مفاهیم عمیق روانشناسی در خود دارد بیت معروف نظامی یعنی “در نومیدی بسی امید است، پایان شب سیه سپید است” می باشد.

در ادامه دو انشای زیبا درباره این موضوع برای پایه هشتم و نهم آماده کرده ایم که امیدواریم الهام بخش شما عزیزان باشد، با آپرنگ باشید.

…..***…..

انشای زیبا برای پایه هشتم

مقدمه: نظامی گنجوی اشعار بسیار زیبایی به زبان فارسی سروده که هر یک مفاهیم عمیقی را در بر دارند. در یکی از این اشعار، بیت زیبای “در نومیدی بسی امید است، پایان شب سیه سپید است” آمده است که امیدواری را در دل ما تقویت کرده و با وعده روزهای روشن، از تسلیم شدن بر حذر می دارد.

بدنه: این بیت زیبا یکی از مشهورترین ابیات سروده نظامی است که به یکی از موضوعات مهم یعنی نا امید نشدن در زندگی اشاره کرده است. همه ما انسان ها در طول زندگی خود به موانع گوناگون برخورد می کنیم و لازم از فراز و نشیب های زیادی عبور کنیم که امیدواری در این مسیر طولانی اهمیت زیادی دارد.

امید همچون چراغی است که در تاریکی های مسیر، اطراف ما را روشن می کند. گاهی ممکن است همه نشانه ها خبر از شکست و نرسیدن و تمام شدن دهد اما تا وقتی چراغ امید در دل ما روشن باشد می توانیم از این موانع عبور کرده و راه را پیدا کنیم.

بله! در روزهایی که شیطان نجوای تسلیم شدن سر داده و دل مان به سمت ناامیدی سوق داده می شود باید امید خود را حفظ کرده و به این مصرع زیبا توجه داشته باشیم که پایان شب سیه سپید است، یعنی هرگز هیچ شبی هر چقدر هم طولانی باشد تا ابد ادامه نخواهد داشت و در نهایت به سپیده صبح ختم خواهد شد.

در این جا منظور از شب می تواند تمام تاریکی ها، خواه تاریکی دل و ذهن یا مشکلات در مسیر باشد و به گفته نظامی هرگز مشکلات تا ابد ماندنی نیستند و اگر امیدوارانه ادامه دهیم و تسلیم نشویم به موفقیت خواهیم رسید.

نتیجه: حتی در تاریک ترین لحظه های زندگی می توان کورسوی امید را یافته و با کمک آن از تاریکی به روشنایی رسید، می توان موانع را پشت سر گذاشت و مطمئن بود که خورشید پیروزی طلوع خواهد کرد.

انشای کوتاه برای پایه نهم

امید یکی از مهم ترین عناصر برای پیروزی و رسیدن به موفقیت است و همه ما به داشتن امید زنده هستیم و نفس می کشیم. این بیت زیبا از نظامی نیز به همین نکته اشاره کرده است.

افرادی که امید خود را از دست می دهند خیلی زود از پا در آمده و تسلیم موانع و مشکلات راه می شوند در حالی که امیدوار بودن باعث می شود حتی زمانی که همه چیز علیه ما است به مسیر ادامه داده و به موفقیت دست پیدا کنیم و این معجزه امید است!

امید داشتن به قدری مهم است که در قرآن کریم نیز به آن اشاره شده است. خداوند می فرمایند هرگز نباید از رحمت ایشان نا امید شویم که این بدترین گناه است. اگر خوب به این مسئله فکر کنیم متوجه خواهیم شد نا امیدی می تواند شروع سقوط انسان به قهقهرا باشد.

همه ما هر روز می توانیم انتخاب کنیم که با امید و تلاش، روز خود را به زیبایی هر چه تمام تر بسازیم یا با نا امیدی و تسلیم شدن، روزی داشته باشیم که با شکست و ناراحتی به پایان برسد.

چه بهتر که حتی در تلخ ترین لحظه ها و در بدترین شکست های زندگی، هر صبح که از خواب بیدار می شویم این بیت زیبا را در ذهن خود مرور کرده و با ایمان به این که همه شب ها به صبح سپیده ختم می شوند مطمئن باشیم که این روزهای سخت نیز خواهد گذشت، کافی است امید خود را حفظ کرده و قدم بعدی را برداریم.