انشا درباره هر که بامش بیش برفش بیشتر برای پایه هفتم (با مقدمه و نتیجه)

انشای کوتاه درباره هر که بامش بیش برفش بیشتر
انشای کوتاه درباره هر که بامش بیش برفش بیشتر

همه ما بارها در صحبت های خود از ضرب المثل های فارسی بهره گرفته ایم و خوب می دانیم بیان این مثل ها، اگر در جای مناسب باشد چه اثر فوق العاده ای روی طرف مقابل دارد.

یکی از جالب ترین ضرب المثل ها، مثل هر که بامش بیش برفش بیشتر می باشد که در ادامه دو انشای خواندنی با مقدمه و نتیجه درباره آن برای نگارش پایه هفتم آماده کرده ایم و امیدواریم الهام بخش شما عزیزان باشد، با آپرنگ باشید.

…..***…..

انشای کوتاه درباره هر که بامش بیش برفش بیشتر

مقدمه: ضرب المثل های ایرانی یک دنیا حرف در دل خودشان دارند و می خواهند موضوع مهمی را در قالب تمثیل و استعاره در ما نهادینه کنند، یکی از این ضرب المثل ها مثل معروف هر که بامش بیش برفش بیشتر می باشد.

بدنه: من برای گذشتگان خود احترام زیادی قائل هستم و می دانم در میان آن ها انسان های بسیار با تجربه و دنیا دیده ای بوده اند که حرف های آن ها حکم طلا را داشته است که باید آن را بنویسی و قاب بگیری تا فراموش نکنی اما در مورد ضرب المثل “هر که بامش بیش، برفش بیشتر” باید بگویم زیاد با آن موافق نیستم.

این ضرب المثل در اصل درباره مال و ثروت به کار می رود و می گوید هر کس بام خانه اش بزرگ تر باشد یعنی ثروت بیشتری داشته باشد، طبیعتا برف بیشتری روی بام خانه اش می ریزد و باید آن را بیشتر پارو کند یعنی دردسرش بیشتر خواهد بود.

از یک دیدگاه که نگاه کنیم این ضرب المثل حرف درستی می زند. افراد ثروتمندی که فقط به فکر پول اندوزی هستند، مدام هم درگیر حساب و کتاب کردن کم و زیاد شدن پول خود می باشند و برای همین حتی ممکن است نتوانند از این پول برای راحتی زندگی خود استفاده کنند و چون همیشه سرشان خیلی شلوغ است اصلا به تفریح نروند. با این حال به نظر من همه ثروتمندان این گونه نیستند.

به علاوه این ضرب المثل باعث می شود من از پولدار شدن بترسم چون فکر می کنم اگر یک روز پولدار شوم مشکلات زیادی هم به سراغم می آید که اصلا درست نیست. من آدم های ثروتمندی را می شناسم که همیشه به نیازمندان کمک می کنند، همیشه بخشی از زمان خود را برای تفریح و مسافرت اختصاص می دهند، به خانواده خود توجه زیادی دارند و در کنار همه این ها خداوند برکتی به زندگی شان داده که گویا مدام در حال پول پارو کردن هستند.

نتیجه: ما باید جنبه مثبت ضرب المثل ها را در نظر بگیریم و اجازه ندهیم جنبه منفی آن ها روی زندگی ما تاثیر بد بگذارد.

انشای جالب درباره هر که بامش بیش، برفش بیشتر

مقدمه: ضرب المثل هر که بامش بیش، برفش بیشتر یکی از ضرب المثل های قدیمی است که از گذشته در گفتگوهای روزمره ما ایرانی ها بسیار استفاده می شده است.

بدنه: ضرب المثل هر که بامش بیش برفش بیشتر مثلی است که برای دل خوش کردن دل فقرا و بیان مشکلات زیادی که ثروتمندان با آن ها دست و پنجه نرم می کنند به کار می رفته است.

این ضرب المثل به این معنا است که هر چه ثروتمندتر باشی باید زمان بیشتری را صرف کنترل کردن دارایی هایت کنی. از سوی دیگر افراد ثروتمند معمولا مشکلات زیادی در زندگی شان دارند که باید به آن ها رسیدگی کنند.

به عنوان مثال همه ما در فیلم ها دیده ایم که افراد ثروتمند یا در کارهای خلاف دست دارند، یا فرزندان آن ها مورد بی توجهی پدر و مادر قرار دارند، یا یک بیماری لا علاجی دارند که باعث ناراحتی آن ها شده است.

این ضرب المثل هم می گوید هر چه ثروت بیشتری داشته باشی مسائل بیشتری داری که باید با آن ها سر و کله بزنی در حالی که اگر فقیر باشی و ثروت زیادی نداشته باشی مشکلاتت کمتر خواهد بود و لازم نیست وقت خود را صرف کارهایی بکنی که دغدغه اصلی ثروتمندان است.

طبیعی است کسی که کارخانه بزرگی ندارد لازم نیست زمانی را صرف رسیدگی به کارگران کند و دغدغه حقوق دادن به آن ها را ندارد یا کسی که باغ های زیادی ندارد هرگز نگران آبیاری کردن یا دیر شدن برداشت محصول و غیره نخواهد بود.

نتیجه: ثروت تنها زمانی خوب است که آرامش انسان را نگیرد و باعث نشود انسان تمام وقتش را صرف حساب کردن آن ثروت و نگرانی از کاهش آن کند.