انشا درباره چهارشنبه سوری و آداب و رسوم آن برای کلاس چهارم و پنجم (زبان کودکانه)

انشا درباره چهارشنبه سوری و آداب و رسوم آن
انشا درباره چهارشنبه سوری و آداب و رسوم آن

شب چهار شنبه سوری هیجان و اشتیاق زیادی در همه افراد به خصوص کودکان و نوجوانان ایجاد می کند و بسیاری از بچه ها هر سال در اواخر زمستان بی صبرانه انتظار این شب را می کشند. این شب آداب و رسوم خاص و زیبایی دارد اما متاسفانه امروزه این رسوم جای خود را به رفتارهای بیش از حد هیجانی و آتش بازی های خطرناک داده است.

به بهانه فرا رسیدن آخرین شب چهار شنبه سال، در ادامه دو انشای کودکانه درباره چهار شنبه سوری و آداب و رسوم آن برای دانش آموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی آماده کرده ایم که امیدواریم الهام بخش شما عزیزان باشد، با آپرنگ باشید.

…..***…..

انشای ساده درباره چهار شنبه سوری برای پایه چهارم

یکی از مراسم جالب قبل از فرا رسیدن عید نوروز، شب چهار شنبه سوری است که در آخرین چهار شنبه سال برگزار می شود و رسوم خاصی نیز دارد.

یکی از آداب جالب این شب این است که کودکان و بزرگسالان به تقلید از گذشتگان ما، معمولا در کوچه ها و خیابان ها آتش درست می کنند و از روی آن می پرند. اجداد ما در این شب هنگام پریدن از روی آتش، شعر معروف “سرخی تو از من، زردی من از تو” را می خواندند و در حال حاضر نیز این شعر خوانده می شود.

یکی دیگر از رسم های چهار شنبه سوری رسم قاشق زنی است که در آن معمولا بچه ها روی سر خود چیزی انداخته و قاشق و کاسه به دست به در خانه همسایگان و اقوام خود می روند. ساکنان خانه ها نیز با شنیدن صدای قاشق ها که به کاسه کوبیده می شود هدیه کوچکی داخل کاسه آن ها می گذارند.

من عاشق چهارشنبه سوری و آداب و رسوم آن هستم. هر چند به گفته مادرم امروزه بسیاری از آن آداب و رسوم جای خودشان را به سر و صداهای آزار دهنده و انفجارهای مهیب داده اند که علاوه بر ایجاد ترس و دلهره در کودکان و افراد مسن، ممکن است صدمات جانی و مالی نیز به همراه داشته باشد.

من و پدرم هر سال در شب چهار شنبه سوری آتش کوچکی در کوچه مان درست می کنیم و به همراه دوستانم از روی آن می پریم. همچنین گاهی چند ترقه که صدای خیلی بلندی ندارد و آسیبی به کسی نمی زند پرتاب می کنیم. خلاصه این شب خیلی به ما خوش می گذرد و من بی صبرانه منتظر فرا رسیدن آن هستم.

انشای کودکانه درباره چهار شنبه سوری برای پایه پنجم

چند شب دیگر شب چهار شنبه سوری است اما در محله ما مراسم این شب از یک ماه قبل آغاز می شود و نوجوانان و جوانان با پرتاب ترقه و ایجاد صداهای بلند، به قول خودشان به استقبال این شب می روند.

چهارشنبه سوری یکی از مراسم بسیار کهن ایرانیان است که از دوران باستان برگزار می شده است. آداب و رسوم این شب در قدیم بر خلاف امروز، اصلا خطرناک و ترسناک نبوده و اتفاقا با یک آرامش خوبی همراه بوده است.

به عنوان مثال برای پریدن از روی آتش که از رسم های این شب است، کودکان از آتش های بسیار کوچک می پریدند و بزرگترها آتش های بزرگ تری برای خود درست می کردند و هنگام پریدن از روی آتش شعر می خواندند.

مراسم قاشق زنی از دیگر آداب این شب است که امروزه نسبت به گذشته کمرنگ تر شده است اما در قدیم خیلی مورد علاقه کودکان و حتی جوانان بوده است. برخورد قاشق ها با کاسه ها یک صدای همراه با شادی و هیجان ایجاد می کرده اما امروزه پریدن از آتش و صدای قاشق ها جای خودشان را به صداهای ترسناکی داده اند که از انفجارهای مهیب به گوش می رسد.

مادرم می گوید در قدیم که سن کمی داشت همراه خانواده اش به کوچه می رفتند و کسی ترس و اضطرابی نداشت و به همه خوش می گذشت اما در حال حاضر من و خانواده ام شب های چهار شنبه سوری را کاملا در خانه هستیم و تلویزیون نگاه می کنیم زیرا ماندن در خانه بسیار امن تر از بیرون رفتن است.

در این شب مدام در اخبار می بینیم که نوجوانان و جوانان به خاطر صدمه دیدن در بیمارستان بستری می شوند و به خاطر وخیم بودن حال بعضی از آن ها بسیار ناراحت می شویم.

در پایان انشایم باید بگویم چهار شنبه سوری رسم بسیار خوب و هیجان آوری است اما نباید به بهانه ایجاد هیجان بیشتر از مواد منفجره استفاده کنیم که می تواند حسرت و پشیمانی به دنبال داشته باشد.