دو انشای ساده و زیبا درباره شب یلدا و آداب آن (پایه چهارم و پنجم دبستان)

انشا کودکانه درباره شب یلدا
انشا کودکانه درباره شب یلدا

زمستان در راه است و شب یلدا در آستانه در و در انتهای پاییز منتظر ما ایستاده است تا دوباره یک خاطره شیرین از دورهمی های ما بسازد.

با توجه به اهمیت شب یلدا در میان ایرانیان، معلمان هر سال در حوالی شب یلدا از دانش آموزان می خواهند درباره این موضوع انشا بنویسند. به همین بهانه در ادامه دو انشای ساده درباره شب یلدا برای پایه چهارم و پنجم ابتدایی آماده کرده ایم که امیدواریم الهام بخش شما عزیزان باشد، با آپرنگ باشید.

…..***…..

انشا درباره شب یلدا برای کلاس چهارم ابتدایی

یکی از رسم و رسوم خوب ما ایرانی ها این است که فرا رسیدن فصل زمستان را در مراسمی به نام شب یلدا یا شب چله جشن می گیریم.

شب یلدا برای همه ما یکی از خاطره انگیزترین شب ها است و آداب خاص خودش را دارد. ما هر سال در این شب در خانه پدربزرگ و مادربزرگ دور هم جمع می شویم و تا نیمه های شب در کنار هم خوش می گذرانیم.

مادربزرگم برای شب یلدا یک سفره بزرگ روی کرسی پهن می کند و آن را با میوه های پاییزی و زمستانی مثل خرمالو، انار، پرتقال، نارنگی، کدو و همچنین یک هندوانه بزرگ قرمز تزیین می کند. هر خانواده ای هم در این مراسم دعوت می شود با خودش خوراکی های خوشمزه مانند تخمه و آجیل و شیرینی می آورد.

پدربزرگم همیشه برای ما داستان های شاهنامه را تعریف می کند و من بعد از این همه سال همه این داستان ها را یاد گرفته ام. او از بچگی به ما گفته که شب یلدا طولانی ترین شب سال است و در این شب ننه سرما با برف و بوران از راه می رسد تا سه ماه تمام مهمان خانه های ما باشد.

همه ما عاشق شب یلدا هستیم و خودمان را با بازی های گروهی سرگرم می کنیم، عکس می اندازیم و کلی خوراکی می خوریم تا جایی که گاهی روز بعد دچار دل درد می شویم اما در هر حال خاطره خوبی از این شب برای ما به یادگار می ماند.

انشا درباره شب یلدا برای کلاس پنجم ابتدایی

شب یلدا یا شب چله طولانی ترین شب سال و سرآغاز فصل زمستان است که در میان ایرانیان جایگاه خاصی دارد و هر سال جشن گرفته می شود. جشن شب یلدا آداب و رسوم جالبی دارد که برخی از این رسوم در همه جای ایران یکسان می باشد، از طرف دیگر مردم استان های مختلف با توجه به فرهنگ خود ممکن است رسم خاصی را به این جشن اضافه کرده باشند.

از جمله رسوم ثابت این شب می توان به حافظ و گاه شاهنامه خوانی، چیدن سفره شب یلدا با میوه های پاییزی و زمستانی و خوردن تنقلاتی همچون آجیل و تخمه اشاره کرد. همچنین هندوانه و انار جزو میوه های ثابت سفره شب یلدا هستند.

باورهای مختلفی نیز درباره این شب وجود دارد، مثلا می گویند کسانی که در یلدا هندوانه می خورند در طول زمستان راحت تر بر بیماری ها غلبه می کنند یا ایرانیان باستان این شب را شب زایش خورشید می دانستند.

من قبلا فکر می کردم اول زمستان فقط برای ایرانی ها مهم است و آن را جشن می گیرند اما به گفته پدرم در کشورهای دیگر از جمله اسکاتلند، کشورهای شرقی آسیا، پاکستان و حتی آمریکای جنوبی نیز مراسم خاصی برگزار می شود که ریشه در باورها و فرهنگ مردمان آن نواحی دارد.

به نظرم شب یلدا می تواند فرصت خوبی باشد تا دور هم جمع شده، دیدارها را تازه کنیم، با هم گل بگوییم و گل بشنویم و یک شب خاطره انگیز برای آینده به یادگار بگذاریم، به خصوص این که در سال های اخیر به دلیل بیماری کرونا رفت و آمدها بسیار کمتر از قبل شده بود.