انشا درباره مقایسه دریا با کویر با مقدمه و نتیجه گیری (خواندنی و تاثیرگذار)

انشا درباره مقایسه دریا با کویر
انشا درباره مقایسه دریا با کویر

یکی از موضوعات مقایسه ای جالب برای انشانویسی، مقایسه پدیده هایی همچون دریا و کویر می باشد که با وجود تفاوت های ظاهری متعدد اما شباهت هایی نیز در دل شان نهفته است.

در ادامه انشای زیبا درباره مقایسه دریا با کویر برای نوجوانان آماده کرده ایم که امیدواریم الهام بخش شما عزیزان باشد، با آپرنگ باشید.

…..***…..

انشای کوتاه درباره مقایسه دریا با کویر

مقدمه: دریا و کویر دو پدیده طبیعی هستند که خداوند بزرگ آن ها را به عنوان عناصری جدایی ناپذیر از طبیعت شگرف قرار داده، دو پدیده ای که با وجود تضاد و تقابلی که با یکدیگر دارند، هر دو مخلوقی از مخلوقات یگانه خالق هستی هستند تا نکاتی را به افراد نکته سنج گوشزد کنند.

بدنه: دریا و کویر دو پدیده متضاد با یکدیگر به نظر می رسند که یکی با میلیاردها قطره آب و دیگری با میلیاردها ذره شن و ماسه پوشیده شده است. یکی از آب سرشار است و دیگری در عطش آب خشکیده است. یکی تا چشم کار می کند آبی آسمانی را به رخ ما می کشاند و دیگری تا چشم کار می کند زردی و خشکیدگی را.

دریا را می توان نمونه ای از دارندگی دانست زیرا آب نماد حیات است و دریایی که از آب سرشار است بی شک از حیات و زندگی لبریز می باشد اما کویر را می توان نمونه ای از خشکی و خشکیدگی و فقدان در نظر گرفت که در عطش قطره ای آب می سوزد و سوزندگی آفتاب و عطش خاکش اجازه روییدن هیچ روینده ای و جنب و جوش هیچ جنبده ای را در آن نمی دهد.

با همه این ها دریا و کویر شباهت هایی نیز با یکدیگر دارند. اولین شباهتی که به ذهنم می رسد این است که می توان دریا را کویری تصور کرد که به جای دانه های شن و ماسه، قطره های آب در آن نشسته است یا کویر را دریایی بی کران دانست که به جای قطرات آب در آن شن ها و ماسه ها جلوه نمایی می کنند.

بی کران و وسیع بودن نیز شباهتی دیگر است که دریا و کویر را به یکدیگر نزدیک می کند، حتی گاه در تصوراتم کویر را دریایی خشکیده می دانم که روزگاری پر آب و درخشنده بوده اما به مرور زمان و با گذشت هزاران هزار سال به اقتضای شرایط آب و هوایی، آب هایش ذره ذره خشک شده و جای آن ها تنها پهنه ای بی انتها از شن و ماسه باقی مانده است.

شباهت دیگر دریا و کویر را شاید بتوان در یک رنگ بودن آن ها دانست. نوعی بی ریایی و صداقت در هر دو موج می زند. یکی یک دست آبی و دیگری یک دست زرد و خاکی. هیچ یک رنگ به رنگ نمی شود، رنگ نمی بازد و بی جهت بی رنگ بودن را فریاد نمی زند.

شباهت دیگر دریا و کویر در سکوت و آرامش آن ها نهفته است. هر دو در بسیاری از مواقع به قدری ساکت و آرام هستند که می توانی در سکوت آن ها غرق شده و به عمق رویاهایت فرو بروی اما گاه نیز امواج سهمگین دریا یا طوفان های شن و ماسه کویر جای این سکوت را گرفته و خشم دریا و کویر را مقابل چشمان بهت زده تماشاگرش به نمایش می گذارد.

نتیجه: دریا و کویر نیز مانند همه پدیده های طبیعی علاوه بر ظاهر خود که حرف ها برای گفتن دارد، پیام آور نکات نغز و مهم به انسان ها می باشند، نکاتی که باز کردن قفل هر یک می تواند دروازه ای از خرد و آگاهی را به روی هر انسانی باز کند و پروردگار ما را به تفکر و تعمق در نشانه هایی همچون دریا و کویر دعوت کرده است تا بتوانیم از رازهای سر به مهر حیات پرده برداریم.