انشای کوتاه درباره مولانا برای کودکان و نوجوانان (به مناسبت روز مولوی)

انشا زیبا درباره مولانا
انشا زیبا درباره مولانا

به مناسبت فرا رسیدن روز هشتم مهر ماه که به نام روز مولوی ثبت شده است، در ادامه دو انشای کوتاه درباره مولانا برای دانش آموزان پایه چهارم تا هشتم آماده کرده ایم که امیدواریم الهام بخش شما عزیزان باشد، با آپرنگ باشید.

…..***…..

انشای کودکانه درباره مولانا برای کلاس چهارم و پنجم

مولوی یکی از بزرگ ترین شاعران و عارفان ایرانی است که شعرهای بسیار زیبا و پر معنایی سروده است. او در شهر بلخ به دنیا آمد و چند سال بعد به شهر قونیه که در ترکیه امروزی قرار دارد مهاجرت کرد.

این شاعر مشهور از کودکی به یاد گرفتن چیزهای جدید بسیار علاقه داشت و وقتی بزرگ تر شد به شهرهای مختلف سفر کرد و با دانشمندان و شاعران بسیاری آشنا شد.

امروزه در تمام دنیا مولوی را به خاطر سرودن شعرهای بسیار زیبا می شناسند. او در اشعارش داستان های بسیار آموزنده ای را بیان می کند و کتاب مثنوی معنوی او پر از حکایت های شیرین می باشد. این شعرهای داستان گونه پیام های مهمی به مخاطبان منتقل می کنند که درباره عشق، دوستی و خدا می باشد. به همین دلیل خواندن شعرهای این شاعر بزرگ حتی برای کودکان و هم سن و سالان ما نیز بسیار خوب است زیرا او به ما می آموزد که با هم مهربان باشیم، به دیگران کمک کنیم و همیشه به خداوند توکل داشته باشیم.

در تقویم ما روز هشتم مهر ماه به نام روز مولوی ثبت شده است که نشانه تاثیر زیاد او روی ادبیات و فرهنگ ما ایرانی ها می باشد و ما برای قدردانی از این شاعر فارسی زبان باید اشعارش را با دقت خوانده و به معنای آن ها خوب فکر کنیم.

انشای کوتاه درباره مولانا برای نوجوانان

مولانا جلال الدین بلخی معروف به مولوی یا مولانا از برجسته ترین شاعران، عارفان و فیلسوفان ایرانی است که امروزه حتی با گذشت صدها سال، اشعار و آثارش در سراسر دنیا مشهور می باشد.

این شاعر بزرگ در سال 604 هجری قمری در شهر بلخ واقع در افغانستان امروزی در خانواده ای فرهنگی به دنیا آمد. پدر مولانا یکی از افراد عالم زمان خودش بود و مولوی از همان کودکی با علم و دانش آشنا شد.

از آن جا که دوران کودکی مولانا با حملات بی رحمانه مغول مصادف شده بود، او به همراه خانواده اش به شهرهای مختلف سفر می کرد و از آن جا که از همان کودکی همواره به دنبال کشف حقیقت و عشق واقعی بود، این سفرها اثر زیادی روی رشد درونی او داشت.

با همه این ها تحول عمیق و دگرگون کننده مولانا زمانی رخ داد که با شمس تبریزی آشنا شد. این ملاقات که یکی از مهم ترین نقاط عطف زندگی این شاعر توانا بود او را به ژرفای عشق الهی هدایت کرد و به گفته خودش مولانا را از یک مدرس و فقیه به یک عارف تبدیل کرد.

از جمله آثار معروف مولانا می توان به مثنوی معنوی که شامل داستان ها و حکایت های عرفانی می باشد و همچنین دیوان شمس تبریزی و فیه ما فیه اشاره کرد. او در آثارش از عشق و خدا و معنویات سخن گفته و مخاطبان را به شناخت خود، تسلیم شدن در برابر حق و دوری از تعصبات بی جا دعوت کرده است.

مولوی نه تنها روی ادبیات ایران تاثیر به سزایی داشته بلکه در سطح جهان نیز شاعری بزرگ و برجسته محسوب می شود و امروزه اندیشه ها و آموزه های او الهام بخش بسیاری از انسان های جستجوگر در مسیر حقیقت می باشد.

فرا رسیدن هشتم مهر ماه که به نام این شاعر بزرگ مزین شده است را به همه دوستداران و فرهیختگان ادب فارسی تبریک می گویم.