انشای ساده درباره تغذیه سالم و نا سالم برای کودکان (کلاس چهارم و پنجم)

انشا درباره تغذیه سالم و نا سالم
انشا درباره تغذیه سالم و نا سالم

همه ما می دانیم تغذیه سالم نقش بسیار مهمی در سلامت بدن دارد اما چند نفر از ما واقعا به تغذیه خود و این که چه خوراکی هایی به بدن خود می دهیم توجه دقیق نشان می دهیم؟

در ادامه دو انشای کودکانه درباره تغذیه سالم و نا سالم برای دانش آموزان پایه چهارم و پنجم آماده کرده ایم که امیدواریم الهام بخش شما عزیزان باشد، با آپرنگ باشید.

…..***…..

انشای کوتاه درباره تغذیه سالم و ناسالم برای کلاس چهارم

ما برای این که بدن سالم و پر انرژی داشته باشیم نیاز به تغذیه سالم داریم تا سلول ها و اندام های بدن ما در بهترین حالت ممکن باشند و گلبول های سفید خون به خوبی از بدن در برابر میکروب ها و بیماری های مختلف محافظت کنند.

همه ما شنیده ایم که می گویند عقل سالم در بدن سالم است و بدن ما نیز تنها زمانی سالم می ماند که با تغذیه سالم و مصرف مواد غذایی مفید و پرهیز از مواد مضر به آن توجه کافی نشان دهیم.

منظور از تغذیه سالم این است که در برنامه غذایی روزانه خود مواد غذایی و خوراکی های مفید مانند میوه و سبزیجات، لبنیات، دانه ها و مغزها و همچنین مواد غذایی حاوی پروتئین بگنجانیم و در کنار آن از مصرف خوراکی های مضر مثل سوسیس و کالباس، نوشابه ها، فست فودها و هله هوله هایی مثل چیپس و پفک خودداری کنیم.

ما با داشتن یک تغذیه سالم به همه اندام های بدن به خصوص سیستم گوارشی خود مانند معده و روده لطف بزرگی کرده و کمتر به بیماری های مختلف مبتلا می شویم. به علاوه به گفته پزشکان کسانی که تغذیه بهتری دارند برای مدت طولانی تر عمر می کنند و زمانی که به سنین بالا برسند کمتر نیاز به مصرف داروهای مختلف دارند.

مادر من به تغذیه ما اهمیت زیادی می دهد و همیشه سعی می کند در برنامه غذایی روزانه ما مواد مغذی مثل پروتئین، فیبر و چربی های خوب وجود داشته باشد. به علاوه همواره برایم لقمه درست می کند تا در مدرسه بخورم و به من سفارش می کند که در مدرسه از خریدن ساندویچ و خوراکی های دارای افزودنی خودداری کنم تا مریض نشوم.

انشای ساده درباره تغذیه سالم و ناسالم برای کلاس پنجم

من از بچگی عاشق فست فود هستم و همیشه پول های تو جیبی ام جمع می کردم تا به فست فود عمو حسن بروم، یکی از آن ساندویچ های سوسیس خوشمزه اش بخرم و تا قبل از رسیدن به خانه تمام آن را بخورم.

با این که سعی می کردم این مسئله را از مادرم مخفی کنم اما هر بار وقتی به خانه می رسیدم مادرم از بوی سوسیس که به لباس هایم مانده بود متوجه می شد که دوباره یواشکی ساندویچ خریده ام. گاهی به آرامی من را نصیحت می کرد که این خوراکی ها برای سلامتی ام خوب نیست و گاهی که می دید دست از این رفتارم بر نمی دارم دعوایم می کرد.

راستش را بخواهید حق هم داشت چون همیشه سعی می کرد غذای سالم بپزد تا ما از نظر سلامتی مشکل پیدا نکنیم اما من متوجه این مسئله نبودم و هر چند وقت یک بار با یک ساندویچ بزرگ سوسیس دلی از عزا در می آوردم تا این که یک روز بعد از خوردن ساندویچ حسابی دل درد گرفتم.

به خانه که رسیدم سریع به سمت دستشویی دویدم و تمام محتویات معده ام را خالی کردم، با این حال حالم بهتر نشد و مادرم مجبور شد من را نزد دکتر ببرد. به خاطر بیماری ام چند روز مدرسه نرفتم و کارم به سونوگرافی و آزمایش کشید.

دکتر با دیدن جواب آزمایش ها به مادرم گفت که معده ام حساس شده و میکروب در آزمایشم دیده شده است. او درباره تغذیه من سوالاتی از مادرم پرسید و مادرم گفت به جز ساندویچ هایی که یواشکی می خورم تغذیه سالمی دارم.

آقای دکتر به من تذکر داد که بیماری من فقط به خاطر خوردن ساندویچ سوسیس است زیرا سوسیس جزو مواد مضر برای بدن ما می باشد، به علاوه گویا در فست فود عمو حسن موارد بهداشتی کامل رعایت نمی شده است و من به این بیماری مبتلا شدم.

مدتی طول کشید حالم بهتر شود و بتوانم به مدرسه برگردم. این اتفاق به من نشان داد که تغذیه سالم چقدر در حفظ سلامتی مهم است و از آن به بعد دیگر دور خوردن هر گونه فست فود را خط کشیدم.