انشای کوتاه درباره ضرب المثل دود از کنده بلند می شه برای نوجوانان

انشا درباره دود از کنده بلند می شه
انشا درباره دود از کنده بلند می شه

دنیای ضرب المثل ها دنیای حکمت ها و حرف های نابی است که می تواند فوق العاده پندآموز باشد و نکات خردمندانه ای را به ما بیاموزد.

در این مقاله به سراغ یک ضرب المثل زیبای دیگر رفته ایم و دو انشای جالب درباره ضرب المثل دود از کنده بلند می شود برای نوجوانان آماده کرده ایم که امیدواریم الهام بخش شما عزیزان باشد، با آپرنگ باشید.

…..***…..

انشای آموزنده درباره ضرب المثل دود از کنده بلند می شه

مقدمه: همه ما می دانیم که افزایش سن می تواند با افزایش تجربه و دانایی افراد همراه باشد. گذشتگان ما نیز در ضرب المثل های مختلف به این نکته اشاره کرده اند و یکی از این ضرب المثل ها، مثل معروف “دود از کنده بلند می شه” می باشد.

بدنه: همه ما در خانواده یا در میان اقوام خود عزیزانی داریم که به دلیل سن بالا از تجربه و دانایی زیادی برخوردار می باشند و اصطلاحا ریش سفید فامیل می باشند. وقتی پای صحبت های آن ها می نشینیم متوجه می شویم که پند و اندرزهای زیادی به ما می دهند و چون پخته تر از ما می باشند همیشه به ما نصیحت می کنند که قدر جوانی خود را بدانیم.

ضرب المثل مشهور دود از کنده بلند می شود به تجربه فراوان افرادی که سن بالا یا تجربه و سابقه زیادی دارند اشاره می کند. منظور از کنده در این ضرب المثل افراد پیر و دانا و کاردان می باشد زیرا کنده درخت همان بخش ضخیم و کلفت درخت می باشد که بسیار بهتر از بخش های نازک تر درخت می سوزد. همچنین چوب درختان کهنسال نیز راحت تر از چوب درختان کم سن و سال و نهال های جوان می سوزد.

منظور از دود در این ضرب المثل تجربه و دانایی و پختگی می باشد و به طور کلی این مثل می گوید افرادی که از عمر بیشتری برخوردار هستند نسبت به افراد کم سن و سال از دانایی و خرد بیشتری بهره مند می باشند که معمولا به دلیل تجربه زیاد آن ها می باشد.

به همین دلیل همه ما باید به افراد مسن در میان فامیل و اطرافیان خود از جمله پدربزرگ ها و مادربزرگ ها احترام بیشتری گذاشته و به نصیحت های گهربار آن ها که از تجربه و دانایی فراوان آن ها سرچشمه می گیرد توجه زیادی نشان دهیم.

البته به این نکته هم باید توجه داشته باشیم که این ضرب المثل صرفا در مورد افراد مسن به کار نمی رود بلکه می تواند بیانگر کاردان بودن نیز باشد. مثلا در یک اداره کارمندانی که سابقه بیشتری دارند اغلب عملکرد و کارایی بیشتری نسبت به افراد کم تجربه دارند.

نتیجه: ضرب المثل دود از کنده بلند می شود به توانایی و خردمندی افراد مسن تر اشاره دارد و به ما می گوید تجربه ناشی از افزایش سن یا سابقه می تواند به پختگی و دانایی منجر شود که توجه به آن به خصوص برای جوانان بسیار مفید می باشد.

انشای داستانی درباره ضرب المثل دود از کنده بلند می شه

مدتی قبل مادرم برای مراقبت از پدر سالمند خود به مدت یک هفته به منزل پدری اش رفت و به من و پدرم هشدار داد که در این مدت باید خودمان آشپزی کرده، لباس های خود را آماده کنیم و خلاصه تمام کارهایی را که مادرم تا آن موقع به آن ها رسیدگی می کرد بر عهده خودمان بود.

البته من بسیار خوشحال بودم که در این مدت می توانستم در کنار پدرم آشپزی کنم و خاطرات به یاد ماندنی در کنار هم داشته باشیم. ما گاهی برای ناهار و شام غذای آماده سفارش می دادیم اما گاهی نیز خودمان آشپزی می کردیم.

یک شب به پدرم گفتم می خواهم خودم برای شام یک املت خوشمزه درست می کنم و او نیز قبول کرد و به اتاقش رفت تا به کارهایش رسیدگی کند.

من تا به حال املت درست نکرده بودم اما روش کار را می دانستم، به خودم اطمینان کامل داشتم اما چند اشتباه و بی تجربگی در آشپزی و همچنین حواس پرتی ام باعث شد بوی املت سوخته همه خانه را پر کرده و پدرم با یک ماهی تابه سیاه و سوخته روبرو شود!

او با دیدن این صحنه بر خلاف مادرم که از سوختن غذا متنفر بود، خنده ای کرد و خودش دست به کار شد تا یک املت بسیار خوشمزه که به قول خودش ابتکار خودش بود درست کند.

املت بسیار خوشمزه ای بود طوری که به قول معروف انگشتانم را با هم با غذا خوردم و کلی از پدرم به خاطر این غذای خوشمزه تشکر و البته به خاطر سوختن املت معذرت خواهی کردم. او نیز در پاسخ به من چشمکی زد و گفت “پسرم! دود از کنده بلند می شه، نگران نباش! تو هم یک روز تبدیل به یک کنده بزرگ خواهی شد و می توانی املت های خوشمزه ای درست کنی!”.