انشای کوتاه درباره عصای سفید و نابینایان (به مناسبت روز جهانی عصای سفید)

انشا درباره عصای سفید و نابینایان
انشا درباره عصای سفید و نابینایان

به مناسبت فرا رسیدن 24 مهر ماه که به عنوان روز جهانی عصای سفید (روز نابینایان) انتخاب شده است، در ادامه دو انشای کوتاه درباره عصای سفید و نابینایان برای دانش آموزان کلاس چهارم تا هشتم آماده کرده ایم که امیدواریم الهام بخش شما عزیزان باشد، با آپرنگ باشید.

…..***…..

انشای کودکانه درباره عصای سفید و نابینایان

عصای سفید یک وسیله بسیار مهم و مفید برای نابینایان است و به آن ها کمک می کند تا راحت تر در خیابان ها و مکان های دیگر راه رفته و از خطر به دور باشند زیرا همه مردم می دانند افرادی که عصای سفید در دست دارند از نعمت بینایی محروم هستند و در صورت نیاز سعی می کنند به آن ها کمک کنند.

عصای سفید در واقع بهترین همراه برای افراد نابینا می باشد. آن ها با کمک عصای سفید راه خود را پیدا کرده، موانع سر راه خود را تشخیص می دهند و با اطمینان بیشتر قدم برداشته و جلو می روند.

شاید باور نکنید اما نحوه استفاده از عصای سفید به تمرین نیاز دارد و نابینایان باید استفاده از آن را یاد بگیرند تا بتوانند به بهترین شکل از آن استفاده کنند. مادرم می گوید عصای سفید نماد استقلال و توانمندی افراد نابینا می باشد و آن ها با کمک این وسیله دیگر چندان نیازمند دیگران نیستند و از زندگی لذت بیشتری می برند.

ما نیز زمانی که در خیابان یا هر مکان دیگری با فردی روبرو می شویم که عصای سفید در دست دارد باید بیشتر مراقب باشیم تا در مسیر حرکتش قرار نگیریم. حتی می توانیم از او سوال کنیم که آیا نیاز به کمک دارد یا خیر و در صورت نیاز به او کمک کنیم.

درست است که نابینایان از نعمت مهم بینایی محروم هستند اما این مسئله هرگز نباید باعث شود از زندگی لذت نبرند یا خود را محتاج و نیازمند دیگران بدانند.

انشای کوتاه درباره عصای سفید

نابینایان از نعمت بینایی بهره مند نیستند و به نظر می رسد در دنیای بی پایانی از تاریکی به جای رنگ ها و تصاویر به سر می برند. شاید این حس و حال برای هر فرد بینایی غیر قابل تصور باشد اما نباید فراموش کرد آن جا که یک حس فیزیکی به پایان خود می رسد حواس دیگر و خلاقیت های نوآورانه با قدرت بیشتر سعی می کنند فقدان آن را جبران کنند.

عصای سفید عصایی است که در دستان یک نابینا جای گرفته و نوری می شود تا راه را برای او روشن کند، عصایی ساده اما بسیار پر کاربرد، عصایی چوبی اما نمادی از امید، استقلال و اراده انسانی. عصایی که همچون دوستی صمیمی برای یک نابینا، او را از شب بی انتها عبور داده و همواره هادی و راهنمای او است. این عصا یادآور آن است که نیاز می تواند گل خلاقیت را شکوفا کند.

عصای سفید توسط یک عکاس نابینای انگلیسی ابداع شده است. او کسی بود که عصایش را به رنگ سفید رنگ کرد تا به همه دنیا نشان دهد که نابینایان نیز می توانند زندگی توام با اطمینان و استقلال داشته باشند. این اقدام او قدمی بزرگ در جهت احترام به حقوق نابینایان بود و ایده خلاقانه اش خیلی زود در سراسر جهان پذیرفته شد و به یک نماد بین المللی برای نابینایان تبدیل شد.

آری! عصای سفید چیزی فراتر از یک ابزار کمکی است، این عصا نمایان گر غلبه اراده انسانی بر کمبودها می باشد و نابینایان نه تنها با کمک آن مسیر خود را می یابند بلکه می توانند حضوری بهتر و موثرتر در اجتماع داشته باشند. به آن ها احساس استقلال و خودکفایی و این حس که می توانند بدون نیاز به دیگران و به تنهایی به نقاط مختلف رفته و امور خود را انجام دهند می دهد.

من روز جهانی عصای سفید را به همه نابینایان عزیز تبریک می گویم و امیدوارم با حس همدلی و انسان دوستانه خود کاری کنیم که همه این افراد از زندگی خوبی در جامعه برخوردار باشند و حق و حقوق آن ها پایمال نشود.