انشای کوتاه درباره معلولیت محدودیت نیست (به مناسبت روز جهانی معلولان)

انشا درباره معلولیت محدودیت نیست
انشا درباره معلولیت محدودیت نیست

همان طور که می دانید روز 13 آذر برابر با 3 دسامبر به عنوان روز جهانی معلولان در نظر گرفته شده است، به همین بهانه در ادامه دو انشای کوتاه درباره معلولیت محدودیت نیست برای کودکان و نوجوانان آماده کرده ایم که امیدواریم الهام بخش شما عزیزان باشد، با آپرنگ باشید.

…..***…..

انشای ساده درباره معلولیت محدودیت نیست

معلول به کسی می گویند که به خاطر یک کمبود در اعضای بدن خود نمی تواند برخی کارهایی را که افراد عادی به راحتی انجام می دهند به سادگی انجام دهد. مثلا بعضی از افراد معلول دچار مشکل در پا هستند و نمی توانند راه بروند، بعضی دیگر از نعمت بینایی یا شنوایی محروم هستند یا برخی دیگر دست ندارند.

اگرچه انجام بعضی از کارها برای افراد معلول سخت تر است اما این به آن معنا نیست که استعداد و توانایی خاصی ندارند و نمی توانند کارهای بزرگ انجام دهند بلکه بسیاری از معلولان توانسته اند با تلاش خود به موفقیت های زیادی برسند.

مثلا هلن کلن یک خانم نابینا و ناشنوا بود که توانست به یک نویسنده بزرگ تبدیل شود یا استفان هاوکینگ با وجود مشکل جسمی یک دانشمند بزرگ بود که در همه جهان او را می شناسند.

بنابراین معلولیت یک محدودیت نیست و افراد معلول نیز مانند سایر افراد جامعه می توانند زندگی خوب داشته باشند، درس بخوانند، ورزش کنند و با هم کلاسی های خود بازی کنند. با این حال گاهی در انجام کارهای خود به کمی کمک نیاز دارند که در این صورت ما می توانیم به آن ها کمک کرده و باعث خوشحالی آن ها شویم.

یادمان باشد همه ما آدم ها با هم تفاوت هایی داریم و هر یک از ما استعداد خاص خودش را دارد اما با وجود این تفاوت ها باید به هم احترام گذاشته و همه با هم همکاری کنیم تا دنیا به جای قشنگ تری تبدیل شود.

پس بیایید قول بدهیم که همیشه از دوستان معلول خود حمایت کرده و به آن ها نشان دهیم که معلولیت محدودیت نیست.

انشای زیبا درباره معلولیت محدودیت نیست

معلولیت برای بسیاری ازمردم به معنای محدودیت و ناتوان بودن می باشد و آن ها به افراد معلول به چشم افرادی نیازمند و غیر مستقل نگاه می کنند اما اگر کمی فکر کنیم متوجه می شویم که معلولیت نه تنها محدودیت نیست بلکه می تواند پنجره ای به سوی دنیای پر از خلاقیت، تلاش و همدلی باشد و دستاوردهای زیادی به دنبال داشته باشد.

افرادی که از فقدان یک عضو یا مشکل در اعضای بدن خود رنج می برند به صورت ناخوداگاه به این فکر می کنند که راه های جدیدی برای انجام کارها پیدا کنند. این افراد اغلب به روش های منحصر به فرد و خلاقانه برای زندگی راحت تر دست پیدا می کنند و نه تنها با مشکل خود مقابله می کنند بلکه به دیگران نیز قدرت مقابله با سختی ها را می دهند.

به عنوان مثال یکی از معروف ترین معلولان دنیای امروز ما نیک ووییچیچ است و همان طور که همه ما می دانیم او بدون دست و پا متولد شده است اما این معلولیت مانع رشد و پیشرفت او نشده بلکه این فرد با تلاش و اراده بالای خود توانسته به یکی از معروف ترین سخنران های انگیزشی جهان تبدیل شود.

بنابراین معلولیت نمی تواند محدودیت باشد بلکه بر عکس، می تواند زمینه ساز نوآوری های بزرگ در جهان علم و فناوری باشد. بسیاری از اختراعات و پیشرفت های علمی که امروزه از آن ها بهره می بریم برای کمک به افراد معلول ایجاد شده اند که از جمله آن ها می توانیم به ویلچرهای هوشمند و ابزارهای ارتباطی پیشرفته اشاره کنیم.

با همه این ها، افراد معلول به همدلی و حس انسانیت ما نیاز دارند و ما با کمک به آن ها در واقع به خودمان کمک می کنیم زیرا می توانیم جامعه ای قوی تر بسازیم که در آن همه افراد بدون توجه به تفاوت هایی که با هم دارند ارزشمند هستند.

زمانش رسیده دید خود را نسبت به معلولیت تغییر داده و بدانیم که معلولیت هرگز نمی تواند مانع رسیدن به آرزوها شود.