انشاهای خواندنی درباره سعدی شیرازی برای پایه ششم و هفتم

انشا زیبا درباره سعدی شیرازی
انشا زیبا درباره سعدی شیرازی

به مناسبت فرا رسیدن اول اردیبهشت ماه که به نام شاعر معروف ایرانی و استاد سخن سعدی شیرازی مزین شده است، در ادامه دو انشای کوتاه درباره سعدی برای نوجوانان آماده کرده ایم که امیدواریم الهام بخش شما عزیزان باشد، با آپرنگ باشید.

…..***…..

انشای زیبا درباره سعدی شیرازی برای پایه ششم

سعدی یکی از بزرگ ترین شاعران ایران زمین می باشد که به دلیل سرودن اشعار بسیار زیبا و پندآموز در طول تاریخ به شهرت رسیده است و گذشت زمان و سالیان دراز نه تنها از شهرتش کم نکرده بلکه اشعارش طرفداران بیشتری نیز پیدا کرده اند.

این شاعر پر آوازه ایرانی در سال های بین 585 تا 615 هجری قمری در شهر شیراز متولد شد. او به دلیل علاقه فراوان به یادگیری و کسب دانش، در طول دوران جوانی اش بسیار سفر کرد و به شهرهای مختلف ایران و کشورهای همسایه رفت. این سفرها از او یک مرد با تجربه ساخت که توانست تجربه هایش را در قالب شعرهای زیبا به دیگران منتقل کند.

سعدی شیرازی در اشعارش از فضیلت های اخلاقی، ادب و مبارزه با زشتی ها سخن می گوید و نصیحت های ناب به خواننده انتقال می دهد که با به کار گیری آن ها در زندگی می توان به رشد و تعالی دست یافت.

از جمله آثار معروف سعدی می توان به بوستان و گلستان و همچنین غزل های بسیار زیبای او اشاره کرد. سبک او به قدری دلنشین می باشد که بسیاری از شاعران بعد از او از او الگو برداری کردند.

این شاعر بزرگ بین سال های 690 تا 695 در شهر شیراز از دنیا رفت و هر سال آرامگاهش در سعدیه به عنوان یکی از پربازدیدترین مکان های دیدنی در شهر شیراز مورد بازدید قرار می گیرد. در تقویم ما ایرانیان روز اول اردیبهشت به نام روز سعدی ثبت شده است.

انشای جالب درباره سعدی برای پایه هفتم

شاعران ایرانی در طول تاریخ با زبان شعر توانستند تاثیر بسیار عمیق و به سزایی در فرهنگ، اندیشه و تمدن مردم به جای بگذارند، تاثیری که هرگز نمی توان آن را نادیده گرفت. تاثیری که به خصوص در اشعار شاعران بزرگی همچون سعدی به خوبی دیده می شود.

سعدی شاعری با اندیشه های اخلاقی بسیار زیبا بوده است که در اشعار و غزل هایش تا حد زیادی به سجایای اخلاقی پرداخته است. او ما را به نیکویی، زیبایی و رفتار و عمل خوب تشویق کرده و از هر گونه بدی و زشتی و نازیبایی برحذر داشته است.

از جمله القاب سعدی می توان به استاد سخن و شیخ اجل اشاره کرد. او حدود 90 تا 100 سال عمر کرد و در طول عمر طولانی و پر بار خود به شهرها و کشورهای گوناگون سفر کرد، تجربه های فراوان به دست آورد و تا آن جا که توانست بار علمی خود را افزایش داد. در نهایت با بازگشت به شیراز به صورت جدی به شعر و شاعری پرداخت.

آثاری همچون بوستان و گلستان و کلیات سعدی از جمله اثرهای مشهور به جای مانده از سعدی می باشد. این شاعر بزرگ در شهر شیراز به خاک سپرده شده است و امروزه حتی با گذشت سالیان دراز در میان مردم ایران از جایگاه بسیار بالایی برخوردار می باشد به طوری که سعدیه که محل دفن او می باشد هر سال میزبان هزاران ایرانی و غیر ایرانی بوده و روز اول اردیبهشت ماه نیز به نام او مزین شده است.