انشا درباره ضرب المثل معروف در خانه اش همیشه باز است برای نوجوانان

انشا درباره در خانه اش همیشه باز است
انشا درباره در خانه اش همیشه باز است

همه ما شنیده ایم که می گویند “فلانی در خانه اش همیشه باز است” اما آیا تا به حال به معنا و مفهوم این ضرب المثل جالب فکر کرده اید؟

در این مقاله به سراغ این ضرب المثل رفته و دو انشای کوتاه درباره آن آماده کرده ایم که امیدواریم الهام بخش شما عزیزان باشد، با آپرنگ باشید.

…..***…..

انشای خواندنی درباره ضرب المثل در خانه اش همیشه باز است

مقدمه: ضرب المثل در خانه اش همیشه باز است یکی از ضرب المثل های شیرین فارسی است که به مهمان نوازی و خونگرمی برخی آدم ها اشاره دارد و اغلب برای تحسین و تعریف فردی به کار می رود که در مهمان دوستی زبانزد می باشد.

بدنه: بعضی آدم ها به قدری مهمان نواز هستند که زمانی که قدم به خانه آن ها می گذاریم از مهربانی و خونگرمی آن ها حال بسیار خوبی پیدا کرده و هنگام خداحافظی دلتنگ آن ها می شویم و ضرب المثل “فلانی در خانه اش همیشه باز است” از این صفت و ویژگی بسیار زیبا و پسندیده صحبت می کند.

وقتی می گوییم در خانه کسی همیشه باز است منظورمان به هیچ وجه این نیست که او هیچ وقت در خانه اش را نمی بندد و هر کسی از کوچه و خیابان می تواند سرش را انداخته و وارد خانه او شود بلکه باز بودن در خانه یک عبارت تمثیلی است و به یک خصوصیت خوب در صاحب خانه اشاره می کند.

این ضرب المثل به این معنا است که شخص مورد نظر همیشه از رفتن مهمان به منزلش خوشحال می شود و با مهربانی و ادب از او پذیرایی کرده و همه سعی خود را به عنوان میزبان می کند تا مهمانش در مدتی که در خانه او به سر می برد هرگز کم و کسری نداشته باشد.

برعکس این آدم ها کسانی هستند که با رفتار زشت و زننده خود باعث می شوند مهمان خیلی زود خانه آن ها را ترک کرده و دیگر هرگز هوای رفتن به آن جا به سرش نزند. این افراد معمولا تنها هستند و کسی دوست ندارد با آن ها ارتباط داشته یا برای مهمانی به منزل آن ها برود.

نتیجه: ضرب المثل زیبای در خانه اش همیشه باز است درباره خصلت نیکوی مهمان نوازی و احترام گذاشتن به مهمان صحبت می کند که جزو خصوصیات رفتاری بسیاری از ایرانیان می باشد. مهمانی رفتن به خانه این آدم ها با حال و احساس خوبی همراه است. آن ها هرگز تنها نمی مانند و همواره با روی خوش با کسانی که قدم به منزل آن ها گذاشته اند برخورد می کنند.

انشای آموزنده درباره در خانه اش همیشه باز است

عید نوروز فرصت خوبی برای مهمانی رفتن و میزبان بودن است. فرصت خوبی برای تازه کردن دیدارها و صله رحم که صد البته یکی از اهداف قشنگ نیاکان ما از برگزاری چنین رسم خجسته ای نیز همین بوده است.

خانواده ما نیز مانند همه مردم در این ایام به خانه اقوام و دوستان و آشنایان می رویم و معمولا هر سال عید مهمانان زیادی به منزل ما می آیند به گونه ای که تمام مدت عید نوروز اگر به مهمانی نرفته باشیم مهمان داری می کنیم.

پدر و مادر من انسان های بسیار مهمان نوازی هستند و بارها از دیگران شنیده ام که به عنوان تعریف از آن ها می گویند که در خانه ما همیشه باز است. زمانی که سن کمتری داشتم منظور آن ها را از بیان این جمله درک نمی کردم اما بزرگ تر که شدم متوجه معنی این ضرب المثل شدم و به داشتن چنین پدر و مادری افتخار کردم.

پدر و مادرم جزو آدم هایی هستند که همواره سعی می کنند گره از کار دیگران باز کنند، در کمک کردن پیشقدم می شوند و هرگاه مهمان به منزل ما می آید با تمام وجود تلاش می کنند تا وسایل راحتی مهمان فراهم باشد.

البته باید بگویم مادرم در کنار این خصوصیات خوب یک ویژگی زیبای دیگر هم دارد و آن این است که همیشه در عین سادگی و بدون تجملات کاری می کند که به مهمانان در منزل ما خوش بگذرد. او بر این باور است که هنر یک کدبانو این است که بدون اسراف کاری و تجمل گرایی یا چشم و هم چشمی بتواند به بهترین شکل ممکن با مردم ارتباط داشته باشد و مهمان نواز باشد.

این خصوصیات والدینم باعث شده من از کودکی به رفت و آمدهای فراوان در خانه مان عادت داشته باشم زیرا ما در ایام و مناسبت هایی مثل اعیاد هرگز تنها نیستیم و اغلب خانه مان مرکز تجمع اقوام دور و نزدیک می باشد.