انشای کوتاه درباره ضرب المثل خفته را خفته کی کند بیدار برای نوجوانان

انشا درباره خفته را خفته کی کند بیدار
انشا درباره خفته را خفته کی کند بیدار

ضرب المثل های فارسی به قدری شیرین و پر از حکمت هستند که گاه از خواندن و فکر کردن درباره آن ها سیر نمی شویم و هر چه بیشتر درباره هر ضرب المثل فکر می کنیم نکات بیشتری از دل آن می یابیم.

در این مقاله به سراغ ضرب المثل خفته را خفته کی کند بیدار رفته ایم و دو انشای آموزنده درباره این مثل آماده کرده ایم که امیدواریم الهام بخش شما عزیزان باشد، با آپرنگ باشید.

…..***…..

انشای کوتاه درباره ضرب المثل خفته را خفته کی کند بیدار

مقدمه: ضرب المثل خفته را خفته کی کند بیدار در حقیقت یک مصرع از اشعار سنایی است که به قدری در فرهنگ عامه مردم نفوذ کرده که امروزه به عنوان ضرب المثل نیز کاربرد دارد و بسیاری از افراد بی آن که ریشه آن را بدانند از آن در شرایط مختلف استفاده می کنند.

بدنه: بسیار پیش می آید افرادی که خود از دانش و آگاهی برخوردار نیستند و در مقام و جایگاه نصیحت و پند دادن به دیگران قرار ندارند زبان خود را باز کرده و شروع به اندرز دادن به اطرافیان خود می کنند در حالی که طبق ضرب المثل خفته را خفته کی کند بیدار، این افراد همچون خفتگانی هستند که هرگز نخواهند توانست خفته دیگری را از خواب غفلت بیدار کنند.

این ضرب المثل به ما درباره افرادی می گوید که خودشان نیز از غفلت و بی خبری خود آگاه نیستند اما از این که در میان یک جمع ادعای آگاهی و هوشیاری کنند لذت می برند. علاوه بر این کسی که خود را به خواب غفلت زده و سعی در بیداری ندارد با نصیحت و اندرز افراد دانا نیز معمولا به هوش نمی آید چه برسد از پند افرادی که خود نیز در خواب به سر می برند.

در کنار همه این موارد باید به این نکته هم اشاره کرد که افرادی که در یک زمینه خاص دارای علم و آگاهی نیستند اما دوست دارند خود را با کمال نشان دهند اغلب با نصایح غیر عاقلانه خود موجب سردرگمی هر چه بیشتر دیگران نیز شده و نه تنها آن ها را از خواب بیدار نمی کنند بلکه باعث می شوند بیشتر و بیشتر در گمراهی فرو روند.

نکته دیگری که می توان از این ضرب المثل استنباط کرد این است که کسی که صرفا اهل سخنوری است و به دانسته هایش عمل نمی کند کلام تاثیرگذاری نخواهد داشت و نمی تواند به عنوان راهنما دیگران را به مسیر درست هدایت کند.

نتیجه: ضرب المثل خفته را خفته کی کند بیدار از چند جهت قابل توجه است، اول این که کسی که از موضوعی علم کافی ندارد نباید برای راهنمایی به سراغ افراد نا آگاه برود، دوم آن که افرادی که در زمینه ای سر رشته ندارند نباید اقدام به راهنمایی دیگران کنند، سوم آن که کلام کسانی که در خواب غفلت به سر می برند هیچ بخاری ندارد و نمی تواند باعث بیداری و آگاهی دیگران شود.

انشای پندآموز درباره خفته را خفته کی کند بیدار

همه ما ضرب المثل معروف خفته را خفته کی کند بیدار را شنیده ام. یکی از تعابیری که می توان از این ضرب المثل برداشت کرد این است که افراد نا آگاه نباید برای مشورت گرفتن به سراغ افرادی که سر رشته ای از موضوع مورد نظر ندارند بروند.

وقتی به این جنبه از این ضرب المثل فکر می کنم به یاد ماجرایی می افتم که مدتی پیش در یک باشگاه ورزشی اتفاق افتاده بود که البته یک مشکل بسیار رایج در میان ورزشکاران است و گاهی می تواند به آسیب های جبران ناپذیر منجر شود.

ماجرا از این قرار است که یکی از دوستانم که به تازگی در رشته بدنسازی در باشگاه ثبت نام کرده، هنوز یک ماه از شروع تمریناتش نگذشته بود که دچار کمر درد شدیدی شد و به همین دلیل والدینش دیگر به او اجازه رفتن به باشگاه را ندادند زیرا معتقد بودند مربی باشگاه از صلاحیت کافی برای آموزش برخوردار نیست و تمرینات ورزشی که برای دوستم در نظر گرفته بیش از حد سنگین بوده است.

وقتی اصل ماجرا را از دوستم سوال کردم به من گفت که مقصر خودش بوده است. در یکی از جلسات باشگاه زمانی که شیوه انجام یک تمرین با دستگاه را فراموش کرده بود، به جای راهنمایی خواستن از مربی به سراغ یکی از دوستانش که او نیز مدت زیادی از شروع تمریناتش نمی گذشت رفته و از او راهنمایی می خواهد.

او نیز با این که خودش نیز مبتدی بوده و تجربه چندانی در انجام تمرینات بدنسازی نداشته است به دوستم اطلاعات اشتباه می دهد، غافل از این که آن تمرین بسیار حساس بوده و باید تحت نظارت مربی به شیوه درست انجام می شده است.

انجام حرکت توسط دوستم همانا و احساس درد شدید در ناحیه کمر همانا. به گفته دوستم مربی بعد از شنیدن این مسئله بسیار ناراحت شده و به تمام کسانی که در باشگاه تمرین می کنند هشدار داد که هرگز و هرگز تمرینات خود را از کسی غیر از مربی سوال نکنند چون با هر دستگاه بدنسازی می توان چندین نوع حرکت مختلف انجام داد و ممکن است تمرینی که برای یک نفر مفید است برای دیگری بسیار آسیب زننده باشد.