انشا درباره ضرب المثل سنگ تمام گذاشتن برای نوجوانان (جالب و پندآموز)

انشا درباره سنگ تمام گذاشتن
انشا درباره سنگ تمام گذاشتن

یکی از ضرب المثل های معروف ایرانی مثل سنگ تمام گذاشتن است که در گفتگوهای روزمره بسیار کاربرد دارد اما این ضرب المثل به چه معنا می باشد و از کجا ریشه گرفته است؟

در این مقاله انشای کوتاه درباره این ضرب المثل آماده کرده و درباره ریشه و معنای آن صحبت کرده ایم، با آپرنگ باشید.

…..***…..

انشای جالب درباره ضرب المثل سنگ تمام گذاشتن

مقدمه: سنگ تمام گذاشتن ضرب المثل بسیار پر کاربردی است که همه ما بارها از آن استفاده کرده یا در شرایط مختلف شنیده ایم و به تلاش کامل و همه جانبه در انجام کاری اشاره دارد.

بدنه: ضرب المثل سنگ تمام گذاشتن در کاری به معنای این است که تمام تلاش خود را در انجام آن به کار برده و بتوانیم آن را به نتیجه مطلوب برسانیم. این مثل در زمینه های مختلف و در هر موضوعی که بحث سعی و تلاش کامل مطرح باشد استفاده می شود.

با کمی دقت در پیرامون و اطرافیان خود می توانیم مثال های گوناگونی در این باره پیدا کنیم. به عنوان مثال کدبانویی که مهمانی ترتیب داده و تمام سعی خود را کرده تا مراسم به بهترین شکل ممکن انجام شود اصطلاحا در برگزاری این مراسم سنگ تمام گذاشته است یا مثلا کسی به دیگری کمک می کند و شخص دوم در جواب کمک او می گوید “ممنونم که برای من سنگ تمام گذاشته اید”.

سوال این است که این ضرب المثل از کجا ریشه گرفته و به عنوان یک اصطلاح، رایج شده است. ماجرا از این قرار است که در زمان های قدیم بسیاری از فروشندگان دارای سنگ های استاندارد ترازو برای وزن کردن نبودند و خرید و فروش آن ها با استفاده از سنگ هایی انجام می شد که خود در بیابان ها می یافتند که بی شک اندازه دقیق را نشان نمی دادند.

فروشندگان درستکار همواره سعی می کردند سنگ هایی که به عنوان سنگ ترازو استفاده می کنند تا حد امکان به وزن مورد نظر نزدیک تر و یا حتی بیشتر باشد که مبادا دچار کم فروشی نشوند اما فروشندگان طمع کار گاه از سنگ های سبک تر استفاده می کردند.

خریداران نیز معمولا به فروشندگان اعتماد کرده و به دوز و کلک آن ها پی نمی بردند و با رضایت کامل کالای مورد نظر را می خریدند اما برخی خریداران که تیزهوش تر بودند متوجه کم فروشی فروشنده شده و به او تذکر می دادند که به جای استفاده از سنگ سبک از سنگ تمام استفاده کرده و اصطلاحا سنگ تمام روی ترازو بگذارد.

از همان زمان اصطلاح سنگ تمام گذاشتن بین مردم رایج شد و بسیاری از افراد با بیان این مطلب به کم کاری نکردن، تلاش و پشتکار زیاد و نتایج فوق العاده اشاره می کنند.

نتیجه: ضرب المثل سنگ تمام گذاشتن از اصطلاحات بسیار رایج در میان مردم می باشد و درباره تلاش و سعی بسیار در هر زمینه ای صحبت می کند. تلاشی که نتایج آن باعث شادی شده و به خیر و خوبی ختم شده است.