انشا درباره ضرب المثل آب در هاون کوبیدن برای نوجوانان

انشا درباره آب در هاون کوبیدن
انشا درباره آب در هاون کوبیدن

نگارش درباره ضرب المثل های فارسی یکی از بهترین روش ها برای تقویت قدرت انشانویسی و همچنین تشویق دانش آموزان به تفکر در این ضرب المثل ها می باشد. به همین بهانه در ادامه دو انشای پندآموز درباره ضرب المثل آب در هاون کوبیدن برای نوجوانان آماده کرده ایم که امیدواریم الهام بخش شما عزیزان باشد، با آپرنگ باشید.

…..***…..

انشای کوتاه درباره ضرب المثل آب در هاون کوبیدن

مقدمه: ضرب المثل مشهور “آب در هاون کوبیدن” از ضرب المثل های جالبی است که به انجام کار بیهوده و بی اثر اشاره دارد، تلاشی که نتیجه ای به دنبال ندارد یا کاملا بدیهی است که به سرانجام مورد نظر نخواهد رسید.

بدنه: همه ما شنیده ایم که می گویند “فلانی آب در هاون می کوبد” اما آیا تا به حال به این فکر کرده ایم که آب در هاون کوبیدن یعنی چه و چرا اصلا باید کسی آب در هاون بکوبد؟

همان طور که می دانید هاون ابزاری است که از قدیم برای کوبیدن و له کردن ادویه جات استفاده می شده است و بدیهی است چیزی داخل آن می ریزند که بافت جامد و تقریبا سفت داشته باشد، سپس آن را می کوبند تا به پودر تبدیل شود.

با این توصیف ریختن آب در هاون و کوبیدن آن یک عمل بسیار غیر متعارف است که هیچ نتیجه ای به دنبال ندارد زیرا آب مایع است و هر چقدر آن را بکوبیم اثری روی آن ندارد.

گذشتگان ما بسیار نکته سنج بوده اند و از این موضوع برای بیان بی اثر بودن کار یا تلاش افراد استفاده می کرده اند. زمانی که فردی کاری انجام می دهد یا تلاشی می کند که همه معتقد هستند هیچ نتیجه ای نخواهد داشت، کاری که غیر ممکن است یا عملا کار بی اثری می باشد اصطلاح “آب در هاون می کوبد” را برایش به کار می برند.

نتیجه: آب در هاون کوبیدن نشان از کار بی اثر دارد که بی دلیل انجام شود. زمانی که کسی زمان خود را بیهوده صرف کاری کند که مشخص است به هیچ نتیجه ای نخواهد رسید و تغییری ایجاد نخواهد کرد می گویند آب در هاون می کوبد.

انشای آموزنده درباره ضرب المثل آب در هاون کوبیدن

من بارها ضرب المثل قدیمی آب در هاون کوبیدن را شنیده بودم اما تا همین چند روز پیش که عملا آن را تجربه کردم، به معنای عمیق آن فکر نکرده بودم.

همان طور که می دانید امسال عید نوروز با ماه مبارک رمضان مقارن شده و ما حتی در لحظه سال تحویل نیز روزه هستیم. چند روز پیش درباره برنامه عید نوروز با خانواده ام صحبت می کردیم و از آن جا که هر سال در عید نوروز به مسافرت می رویم انتظار داشتیم پدر و مادرم برنامه ای بچینند تا ما بتوانیم حداقل سه یا چهار روز به مسافرت برویم.

پدر و مادرم هر دو مخالف مسافرت در طول ماه رمضان هستند و معتقد هستند نباید به بهانه تفریح، چند روز روزه خود را بخوریم اما من به پدرم گفتم که از نظر شرعی هم مشکلی ندارد و ما می توانیم بعد از ماه رمضان قضای آن چند روز را به جا بیاوریم.

در نهایت پدرم با اصرار ما بچه ها به سفر در عید نوروز رضایت داد و گفت اگر همه موافق باشند او حرفی ندارد اما معتقد بود تلاش برای راضی کردن مادرمان در مورد مسافرت در ماه رمضان درست مثل آب در هاون کوبیدن است زیرا او هرگز قبول نخواهد کرد.

ما تصمیم گرفتیم با مادرم نیز صحبت کنیم اما پدرم می گفت این کار هیچ فایده ای ندارد. سرانجام در یک موقعیت مناسب سر صحبت را با مادر باز کرده و با مظلوم نمایی و هزاران ترفند دیگر سعی کردیم او را راضی کنیم تا فقط دو یا سه روز به مسافرت برویم اما مادر قبول نکرد که نکرد!

تازه آن موقع بود که فهمیدم در تلاش برای راضی کردن مادرم درواقع آب در هاون می کوبیده ام و معنای این ضرب المثل کاملا برایم جا افتاد!