انشا درباره ضرب المثل مرغ همسایه غاز است برای نوجوانان (قشنگ و خواندنی)

انشا درباره ضرب المثل مرغ همسایه غاز است
انشا درباره ضرب المثل مرغ همسایه غاز است

ضرب المثل “مرغ همسایه غاز است” از ضرب المثل های مشهور ایرانی است که به بیان یکی از زشت ترین خصلت ها که در برخی افراد بسیار پر رنگ است پرداخته و با لحن ساده و صمیمی آن را مذمت می کند.

در ادامه دو انشای جالب درباره ضرب المثل مرغ همسایه غاز است برای نوجوانان آماده کرده ایم که امیدواریم الهام بخش شما عزیزان باشد، با آپرنگ باشید.

…..***…..

انشای کوتاه درباره مرغ همسایه غاز است

من از ضرب المثل مرغ همسایه غاز است بسیار خوشم می آید زیرا به یکی از مشکلات بسیار شایع در میان انسان ها چه در دوران قدیم و چه در عصر ما اشاره می کند و آن خود کمتر بینی و همچنین بزرگ کردن دیگران و داشته های آن ها می باشد که می تواند حتی به حسادت هم منجر شود.

در ضرب المثل مرغ همسایه غاز است، منظور از غاز چیزی است که دیگران دارند و به چشم ما زیاد می آید و چون غاز یک پرنده با ارزش تر از مرغ می باشد از آن در این مثل استفاده شده است.

معنای کلی این مَثَل این است که برخی افراد داشته ها و دارایی های دیگران را بسیار با ارزش و زیاد تصور کرده و در مقابل، داشته های خود را کم و ناچیز فرض می کنند. چنین طرز فکری درباره خود و دیگران می تواند پیامدهای بسیار بدی در زندگی داشته باشد.

به عنوان مثال کسی که همواره زندگی و داشته های زندگی خود را ناچیز می داند دچار خود کمتر بینی و عدم عزت نفس در برابر دیگران شده و با بزرگ دیدن آن چه آن ها در اختیار دارند تخم حسادت را در دل خود می کارد که خصلت بسیار ناپسندی می باشد.

وقتی به این ضرب المثل فکر می کنم متوجه می شوم گذشتگان ما با اصطلاحات عامیانه چقدر خوب و قشنگ یک خصوصیت اخلاقی را توصیف کرده اند و شهرت آن به قدری بوده است که حتی در داستان ها و اشعار شاعران نیز از آن استفاده شده است.

امیدوارم همه ما با فکر کردن و تعمق در ضرب المثل های ایرانی بتوانیم پرده از خصوصیات اخلاقی ناپسند خود که شاید به راحتی نتوانیم آن ها را پیدا کنیم برداشته و در رفع آن ها تلاش کنیم.

انشای خواندنی درباره مرغ همسایه غاز است

ضرب المثل مرغ همسایه غاز است یکی از جالب ترین مثل های ایرانی است و ما با کمی فکر کردن می توانیم مصداق های آن ها را در زندگی خود و اطرافیان خود پیدا کنیم.

من بارها این ضرب المثل را از زبان پدر و مادرم شنیده ام. به عنوان مثال سال گذشته در ایام عید یکی از دوستان پدرم به همراه همسرش برای عید دیدنی به منزل ما آمدند.

پدرم و دوستش با هم همکار هستند اما جایگاه شغلی او از پدرم بالاتر است و زندگی بسیار مرفهی نیز دارند با این حال مادرم در پذیرایی کردن از آن ها مثل همیشه خونگرم و صمیمی بود و هیچ کس با مشاهده رفتار مادرم متوجه نمی شد مهمانان ثروتمندی به منزل ما آماده اند.

با این حال رفتار خانم مهمان اصلا شبیه مادرم نبود. به عنوان مثال وقتی آن ها وارد خانه ما شدند من به خوبی مشاهده کردم که خانم مهمان مدام به وسایل خانه ما نگاه می کرد و گاهی در گوش همسرش زمزمه هایی می کرد. حتی چند بار هم به مادرم اشاره کرد که خوش به حال شما فلان چیز را دارید من هر چه به همسرم اصرار کردم آن را برای من نخرید و غیره.

وقتی مهمانان رفتند من به پدرم گفتم که مگر خانواده دوستش بسیار مرفه نیستند پس چرا خانم مهمان تا این حد به زندگی ما غبطه می خورد؟ پدرم در پاسخ من فقط گفت “پسرم برای بعضی آدم ها مرغ همسایه همیشه غاز است!”.

من به این ضرب المثل بسیار فکر کردم و فهمیدم که برخی آدم ها هرگز به داشته های خود راضی نمی شوند و هر چقدر هم که داشته باشند باز هم به دیگران حسادت کرده و فکر می کنند دارایی های دیگران از داشته های آن ها بهتر است. این خصلت می تواند به عواقب بسیار بدی در زندگی منجر شده و مشکلات زیادی به دنبال داشته باشد.