انشاهای خواندنی درباره ضرب المثل وقت طلاست برای پایه ششم تا نهم

انشای کوتاه درباره ضرب المثل وقت طلاست
انشای کوتاه درباره ضرب المثل وقت طلاست

در میان ضرب المثل های فارسی، ضرب المثل “وقت طلا است” یکی از پر معناترین آن ها محسوب می شود که توانسته از یکی از رازهای بسیار مهم موفقیت پرده بردارد.

در ادامه دو انشای جالب درباره ضرب المثل وقت طلاست برای دانش آموزان پایه ششم تا نهم آماده کرده ایم که امیدواریم الهام بخش شما عزیزان باشد، با آپرنگ باشید.

…..***…..

انشای کوتاه درباره ضرب المثل وقت طلاست

از زمانی که خودم را شناخته ام مدام از والدین، معلمان و اطرافیان خود شنیده ام که وقت طلا است و باید قدر آن را بدانیم. قدیم ترها که متوجه مفهوم این ضرب المثل نمی شدم با خودم فکر می کردم یعنی وقت را می توان فروخت و با پول آن یک عالم خوراکی خوشمزه خرید یا شاید بتوان آن را مثل یک گردنبند در گردن انداخت.

با گذشت زمان متوجه معنای واقعی این ضرب المثل شدم و فهمیدم ارزش زمان و وقت به قدری زیاد است که گذشتگان ما آن را با ارزش طلا مقایسه کرده اند زیرا چه در دوران گذشته و چه در حال حاضر طلا یکی از ارزشمندترین فلزاتی است که ما انسان ها شناخته ایم.

اگرچه به نظر من مقایسه ارزش زمان و طلا چندان هم دقیق نیست زیرا ما با استفاده درست از وقت خود می توانیم به موفقیت هایی دست پیدا کنیم که طلا در برابر آن ها هیچ ارزشی ندارد. زمان برای ما همه چیز است زیرا هر هدفی که داشته باشیم و به هر جایگاهی که بخواهیم برسیم، اولین و مهم ترین عامل موفقیت ما غنیمت شمردن فرصت ها و بهره بردن از زمانی است که در اختیار ما قرار داده شده است.

افرادی که قدر وقت خود را نمی دانند و آن را با تنبلی کردن هدر می دهند نه تنها در آینده به موفقیت نمی رسند بلکه ممکن است شکست های زیادی را تجربه کنند و معمولا خیلی دیر متوجه می شوند که چه اشتباه بزرگی کرده اند و افسوس خوردن در آن زمان هیچ فایده ای ندارد.

ما باید این ضرب المثل بسیار پر معنا را در همه مراحل زندگی خود به خاطر داشته باشیم و سعی کنیم از ثانیه به ثانیه عمر خود کمال استفاده را ببریم.

انشای جالب درباره ضرب المثل وقت طلاست

یکی از زیباترین ضرب المثل های فارسی که باید آن را قاب گرفت و به دیوار اتاق زد، ضرب المثل معروف “وقت طلاست” می باشد که در دو کلمه توانسته یکی از مهم ترین نکات دستیابی به موفقیت و تحقق اهداف در زندگی را بیان کند.

هر چند اگر خوب فکر کنیم می بینیم ارزش و قیمت وقت و زمان حتی از طلا نیز بیشتر است اما اگر حتی ارزش آن را با طلا یکسان در نظر بگیریم مسلما به آن توجه بیشتر نشان داده و سعی می کنیم بی جهت آن را به بطالت نگذرانیم.

کدام انسان عاقلی طلا را دور می اندازد، آن را زیر قیمت می فروشد یا به عنوان اسباب بازی به دست بچه ها می دهد تا با آن بازی کنند؟ کدام انسان عاقلی به طلا مثل سایر فلزات مثل آهن نگاه می کند؟ هیچ کس! پس اگر به زمان نیز مانند طلا نگاه کنیم هرگز اجازه نمی دهیم حتی ثانیه ای از آن هدر برود و از لحظه به لحظه اش نهایت استفاده را می بریم.

اما چرا گذشتگان ما وقت و زمان را با طلا که تا این حد ارزشمند است مقایسه کرده اند؟ برای پاسخ باید گفت همه ما در شبانه روز بیست و چهار ساعت زمان داریم که هرگز کاهش یا افزایش پیدا نمی کند اما آیا تا به حال با خود فکر کرده اید که بعضی آدم ها در همین مدت بیشتر از سایرین می توانند به کارهای خود برسند، مطالعات بیشتری دارند، موفقیت های بیشتری کسب می کنند و گروه دیگر مدام از کم بودن وقت گله و شکایت می کنند.

علت این است که گروه اول با وقت همچون طلا برخورد کرده و تمام لحظه هایش را قدر می دانند به همین دلیل با دقت برای آن برنامه ریزی می کنند و اجازه نمی دهند خدشه ای در برنامه های آن ها ایجاد شود در حالی که گروه دوم ارزش وقت خود را نمی دانند و بخش بزرگی از ساعات روز خود را به امور کمتر مهم اختصاص می دهند به همین دلیل برای انجام کارهای مهم خود همیشه وقت کم می آورند.

وقت طلاست، قبل از آن که دیر شود قدر آن را بدانیم و فرصت ها را دریابیم.