انشای کوتاه درباره چهارشنبه سوری برای پایه ششم و هفتم

انشا درباره چهارشنبه سوری
انشا درباره چهارشنبه سوری

در آستانه فرا رسیدن عید نوروز با برگزاری مراسمی همچون چهارشنبه سوری به استقبال سال جدید می رویم اما چهارشنبه سوری های امروز زمین تا آسمان با چهارشنبه سوری هایی که نیاکان ما برگزار می کردند تفاوت دارد.

در ادامه دو انشای جالب درباره چهارشنبه سوری برای دانش آموزان کلاس ششم و هفتم آماده کرده ایم که امیدواریم الهام بخش شما عزیزان باشد، با آپرنگ باشید.

…..***…..

انشای کوتاه درباره چهارشنبه سوری برای پایه ششم

روزهای پایانی اسفند ماه که سال کهنه رو به پایان است و سال جدید خود را آماده آمدن می کند همه ما نوجوانان بسیار هیجان زده هستیم و علت این هیجان چیزی نیست جز مراسم بسیار جالبی به نام چهارشنبه سوری!

چهارشنبه سوری یکی از رسوم قدیمی است که اجداد ایرانی ما از هزاران سال قبل برگزار می کرده اند. این مراسم در شب آخرین چهارشنبه سال است و آداب خاصی دارد که بسیاری از آن ها طی سال ها کمرنگ شده اند و جای خود را به چیزهای دیگر داده اند.

از جمله رسم های شب چهارشنبه سوری می توان به قاشق زنی، پریدن از روی آتش، شال اندازی و شاهنامه خوانی اشاره کرد که امروزه برخی از آن ها کلا حذف شده اند و جای خود را به پرتاب ترقه و مواد منفجره و کارهای هیجان انگیز اما گاه بسیار خطرناک داده اند.

راستش را بخواهید من از مراسم پر سر و صدای چهارشنبه سوری لذت می برم اما هرگز سراغ کارهای خطرناک نمی روم زیرا می دانم می تواند عاقبت بسیار ناخوشایندی داشته باشد و حتی باعث شود عید نوروز به کام خودم و خانواده ام زهر شود!

من و برادرم هر سال در این شب آتشی در جلوی درب منزل مان درست کرده و از روی آن می پریم. همچنین برای تماشای صحنه های جالب و گاه زیبای محله خود و محله های اطراف به بالای پشت بام آپارتمان رفته و از دیدن این همه نور و صدا و اتفاقاتی که در محله رخ می دهد به هیجان می آییم.

امیدوارم همه بچه های هم سن و سال ما در چهارشنبه سوری مراقب سلامتی خود و دیگران باشند و تنها برای یک شب هیجان سلامتی خود را به خطر نیندازند.

انشای خواندنی درباره چهارشنبه سوری برای کلاس هفتم

چهارشنبه سوری یکی از مراسم پر سر و صدا و هیجان انگیز است که درست قبل از عید نوروز و در آخرین چهارشنبه سال برگزار می شود. این شب آداب خاص خودش را دارد و در خانواده ما این آداب تا حدی برگزار می شود.

ما از کودکی عادت کرده ایم در شب چهارشنبه سوری به روستای پدربزرگم برویم زیرا او علاقه خاصی به برگزاری مراسم کهن ایرانی دارد و دوست دارد نوه هایش او را همراهی کنند. او در این شب برای ما شاهنامه می خواند و داستان های بسیار جالب تعریف می کند که با این که سال ها آن ها را شنیده ام هنوز از شنیدن آن ها لذت می برم.

علاوه بر این پدربزرگ ما را تشویق می کند مراسم قاشق زنی را اجرا کنیم. در این مراسم هر یک از ما چادری روی خود انداخته و به درب خانه همسایه ها می رویم و قاشق های خود را به کاسه ها می کوبیم. در روستای پدربزرگم هنوز که هنوز است همه محله به این مراسم احترام می گذارند و با قرار دادن هدیه داخل کاسه ها ما را حسابی ذوق زده می کنند.

علاوه بر این پدربزرگم با هیزم هایی که در حیاط منزلش دارد آتشی درست کرده و ما را تشویق می کند با احتیاط از روی آتش بپریم و همگی با هم شعر معروف چهارشنبه سوری را بخوانیم.

درست است که دوستانم فردای چهارشنبه سوری از ترقه و نارنجک و مواد محترقه و سر و صدا و هیجان این شب برای یکدیگر تعریف می کنند اما من هیجان توام با آرامش شب های چهارشنبه سوری در منزل پدربزرگم را ترجیح می دهم زیرا در این مراسم خبری از انفجارهای مهیب، آسیب دیدگی ها، آزار و آلودگی های صوتی نیست و اصل مراسم که هدف نیاکان ما بوده به خوبی اجرا می شود.