انشاهای خواندنی و زیبا درباره گذر رودخانه برای دانش آموزان پایه نهم

انشای زیبا و ادبی درباره گذر رودخانه
انشای زیبا و ادبی درباره گذر رودخانه

طبیعت و هر پدیده ای که در دل خود گنجانده بی شک پیام آور یک حقیقت می باشد که تنها با تعقل و اندیشیدن عمیق می توان آن پیام را دریافت کرد درست مثل گذر یک رودخانه که هزاران نکته در دل خودش نهفته دارد.

در ادامه دو انشای ادبی و کوتاه درباره گذر رودخانه برای دانش آموزان پایه نهم آماده کرده ایم که می تواند الهام بخش شما عزیزان در نگارش انشاهای زیباتر باشد، با آپرنگ باشید.

…..***…..

انشای ادبی درباره گذر رودخانه برای کلاس نهم

صدای دل انگیزش در گوشم می پیچد و برایم از حوادث سفرش، آن چه دیده و شنیده و از آن گذر کرده می گوید، از باران های سیل آسا، آفتاب های سوزان، جنگل های انبوه، روستاهای پر هیاهو، گیاهان سرمست و آدم هایی که کنارش خستگی در کرده اند.

رودخانه یک دل به بزرگی دنیای اطرافش دارد. بی منت به همه موجودات می بخشد و در گذرش از مسیرهای هموار، سنگلاخ ها، جنگل ها و لا به لای صخره ها هیچ موجودی از محبت های بی دریغش محروم نیست. چه گیاهان زیبایی که زیبایی شان را از زلالی این رود وام گرفته اند، چه پرندگان و حیواناتی که از دلش سیراب شده اند و چه آدم هایی که کنارش آسوده اند و شادی کرده اند.

کافیست در کنار این رودخانه در گذر بنشینی و ساعتی بی خیال دنیای پر هیاهوی اطرافت شوی. کافیست دل به دلش بدهی، به عمق صدایش بروی و قلبت را آرام کنی تا صدای رودخانه را نرم و روان و گرم بشنوی که از تجربه هایش برایت می خواند.

رودخانه همیشه حرف های زیادی برای گفتن دارد، از گذشته های دور تا همین لحظه ی اکنون، می داند چه رفته و چه آمده و چه ماندنی شده است. کافیست دل به حرف هایش بدهی تا برایت بگوید که گذرش در این مسیر پر فراز و نشیب چقدر به زندگی ما آدم ها شباهت دارد.

آن جا که برای رسیدن به سراشیبی مجبور است تا ارتفاعات بالا برود، آن جا که به خاطر سهل انگاری دیگران آبش گل آلود می شود، آن جا که با شادی بچه هایی که داخلش شنا می کنند می خندد و غم گریه های دخترکی که پدرش را از دست داده دلش را به درد می آورد.

پشت این گذر پر فراز و نشیب و این مسیر طولانی بی شک حکمتی نهفته است برای آنان که تفکر می کنند و همواره سعی می کنند از لایه ظاهری اتفاقات و پدیده ها به عمق سفر کنند و بیشتر بدانند.

گذر رودخانه یک دنیا درس برای من و تو دارد و رودخانه می تواند معلم با تجربه ای باشد، تنها اگر من و تو گوش شنیدن داشته باشیم.

انشای کوتاه درباره گذر رودخانه برای پایه نهم

من عاشق طبیعت به خصوص آب و رودخانه و دریاچه ها هستم و عاشق این که کنار یک رودخانه در دل طبیعت نشسته و محو شنیدن صدای آرامش بخش آن، در زیبایی و سرسبزی اطرافم غرق شوم.

رودخانه از پدیده های طبیعی و خدادادی است که از هر جا گذر کند سرسبزی را به اطرافش هدیه داده و به گونه های مختلف جانوری و گیاهی و حتی انسان ها نشاط و شادمانی می بخشد.

رودخانه زنده است و پیام آور زندگی برای همه موجودات. همه موجودات نیز وجودش را پاس می دارند، پرندگان به شکرانه گذر یک رود نغمه سرایی می کنند و حیوانات بی آن که آن را آلوده کنند از دلش عطش خود را سیراب می سازند اما متاسفانه انسان ها در پاس داری و حفاظت از نعمت های طبیعی از جمله رودخانه ها و دریاچه ها سنگ تمام نگذاشته اند.

رودخانه اگرچه پدید آورنده زیباترین مناظر و قشنگی ها است اما انسان به دلیل طبع خود، گاه نظم طبیعت را بر هم زده و اخم به چهره رودخانه ها می نشاند، آبش را آلوده می سازد، در مسیر گذر رودخانه مانع ایجاد می کند، جانوران اطراف رودخانه را از بین می برد و به شیوه های مختلف به این پدیده طبیعی آسیب می رساند.

کاش ما آدم ها کمی بیشتر به فکر طبیعت بودیم و به جای سوء استفاده از محبت بی دریغ این پدیده ها، کمی در احوالات آن ها تفکر می کردیم. در این صورت چه درس ها که نمی گرفتیم و چه تجربه ها که به دست نمی آوردیم.

با تماشای گذر رودخانه به خوبی می توان گذر عمر و سپری شدن روزهای زندگی را حس کرد. کاش در گذر از فراز و نشیب های زندگی درست مثل رودخانه خستگی ناپذیر پیش برویم، از موانع عبور کنیم و محبت خود را از هیچ موجودی دریغ نکنیم.