انشاهای فوق ادبی درباره اذان برای نگارش پایه نهم

انشای ادبی و زیبا در مورد اذان
انشای ادبی و زیبا در مورد اذان

لحظه اذان گفتن موذن و پخش شدن این آوای دلنشین بر فراز مناره های مسجد یکی از عارفانه ترین لحظاتی است که هر مسلمانی تجربه می کند. توصیف این آوا و این لحظه خاص می تواند به تقویت قدرت نگارش دانش آموزان کمک زیادی کند.

به همین بهانه در ادامه دو انشای ادبی و زیبا درباره اذان برای پایه نهم آماده کرده ایم، با آپرنگ باشید.

…..***…..

انشای ادبی درباره اذان برای کلاس نهم

وقتی در دل دغدغه هایم غرق هستم و آشفتگی های یک روز پر تنش روحم را آزرده ساخته برای یک لحظه خاص و زیبا ثانیه شماری می کنم. لحظه ای که با شنیدن یک صدای عارفانه همه خستگی هایم به یک باره از تنم رخت می بندند و جان و روحم در چشمه پاکی و معصومیت شست و شو می یابد.

لحظه اذان است و این آوای دلنشین من و تو را به یک مهمانی مقدس دعوت می کند. آوایی که سراسرش از بزرگی و عظمت الله می گوید و به خداوندی خدا و رسالت پیامبرش شهادت می دهد. آوایی که همه هیاهوهای ذهن و تفکرات باطل و پچ پچ های درونی ام را ساکت می کند و من را به سوی خداوندم سوق می دهد.

شنیدن صدای اذان یعنی همه مشغولیت های کاری، ذهنی و روحی ات را کنار بگذاری، مشغول هر چیزی هستی لحظه ای مکث کنی و با تمام وجودت گوش شوی تا از ابتدا تا پایانش را با دل و جان بشنوی. یعنی دست از کارت بکشی، درب مغازه ات را قفل کنی، درس و کتاب هایت را کنار بگذاری و برای صحبت با دلدار خودت را آماده سازی.

اذان برایت از تعهدهایت می گوید و آن ها را آن قدر تکرار می کند تا هرگز فراموش نکنی، چرا که انسان ذاتا نسیان کار است و لازم است سه بار در روز برایش تکرار شود تا به خاطر داشته باشد خداوندی دارد بزرگ تر از همه بزرگان که فقط باید از خودش بخواهد و به خودش توکل کند و چشم امید به خودش داشته باشد.

انشای کوتاه درباره صدای اذان برای نگارش نهم

در آغاز و میان و پایان هر روز، آوایی توجه همه مسلمانان را به خود جلب می کند، صدایی آرامش بخش و آهنگین که قلب ها را باز و جان ها را به خلسه ای عارفانه می برد.

صدای زیبای موذن که گویی پرنده ای خوش الحان است به مسلمین می گوید زمان تجدید قول و قرار با معبود فرا رسیده است. صدایی که نه فقط یک آوای مذهبی بلکه یک ملودی سرشار از معنویت و ایمان است و پخش آن در هوایی که نفس می کشیم تک تک سلول های ما را به زندگی امیدوارتر می کند.

اذان ما را از روزمرگی های هر روزمان جدا می سازد و ذهن و روح مان را به سوی خداوندی اکبر معطوف می سازد. به ما گوشزد می کند که الله از همه بزرگ تر است و محمد رسول و فرستاده اوست و به ما خبر می دهد که زمان گفتگو با معبود فرا رسیده و باید برای این گفتگو و این دیدار با سر شتافت و لحظه ای را از دست نداد.

اذان همچون پلی نامرئی است که آسمان را به زمین پیوند می دهد و زمینی ها را به دعا و خشوع در برابر بزرگ خداوندشان دعوت می کند. مبادا از شنیدن صدای روح انگیز اذان غافل شوی که اگر این طور شود تاریکی ها زودتر بر تو غالب شده و گوش هایت هرگز شنیدنی هایی که باید بشنوی نخواهند شنید.

لحظه زیبای اذان فرا رسیده، این لحظه را با تمام وجودت دریاب.