انشاهای زیبا و ادبی درباره شب یلدا (ویژه پایه ششم و هفتم)

انشا درباره شب یلدا برای نوجوانان
انشا درباره شب یلدا برای نوجوانان

به مناسبت فرا رسیدن فصل زمستان در ادامه دو انشای زیبا درباره شب یلدا و شب چله برای پایه ششم و هفتم آماده کرده ایم که امیدواریم الهام بخش شما عزیزان باشد، چرا که شب یلدا و آداب و رسوم آن یکی از موضوعات انشای پر طرفدار در میان معلمان و دانش آموزان می باشد. با آپرنگ باشید.

…..***…..

انشا درباره شب یلدا برای کلاس ششم

شب یلدا طولانی ترین شب سال است و ما ایرانیان به مناسبت آغاز فصل پر برکت زمستان دور هم جمع شده و آن را جشن می گیریم. ایرانیان باستان معتقد بودند درست از فردای شب یلدا خورشید فروزان تر از قبل تابیده و روزها به لطف نور رحمت پروردگار طولانی تر می شوند.

این اعتقاد از نظر علمی نیز درست است زیرا در فصل پاییز به مرور شب ها طولانی و طولانی تر می شوند تا به شب یلدا می رسیم و این شب طولانی ترین شب سال نام دارد که بعد از آن روزها طولانی تر و شب ها کوتاه تر می شوند.

شب یلدا نزد گذشتگان ما جایگاه بسیار بالایی داشته و جزو جشن های مهم محسوب می شود. از آداب این شب می توان به تفال به دیوان حافظ، شاهنامه خوانی، چیدن سفره شب یلدا و تزیین آن با میوه هایی همچون انار، هندوانه، کدو و تنقلاتی همچون آجیل اشاره کرد.

رسم است در این شب فرخنده افراد فامیل و خانواده دور هم جمع شده و تا پاسی از شب به نقل گویی بپردازند که بسیار پسندیده و نیکو است و در دین اسلام هم به صله رحم و دیدار با عزیزان سفارش بسیار شده است. جالب آن که پشت هر یک از سنت ها و آداب این شب فلسفه زیبایی نهفته است و حتی میوه هایی که در این شب میل می شود نماد خاصی هستند.

به امید آن که بعد از فروکش کردن بیماری کرونا، امسال همه ما بتوانیم شب یلدا را بسیار با شکوه تر از سال های اخیر برگزار کنیم و این شب را به خاطره انگیزترین شب سال خود و عزیزان خود تبدیل کنیم.

انشا درباره شب یلدا برای کلاس هفتم

قدم به قدم به آخرین روزهای پاییزی نزدیک می شویم و قرار است با این فصل هزار رنگ که دنیای مان را با نارنجی ها و طلایی ها مسحور کرده بود وداع کنیم و فرا رسیدن زمستانی را جشن بگیریم که آرزوی بارش برکت و نعمت از آسمانش را در دل داریم.

آری! شب یلدا در راه است تا زمین، لباس پاییزی اش را از تن بیرون آورده و لباس سفید زمستانی اش را به تن بزند، شبی که طولانی ترین شب سال است و همه ما برای رسیدن آن و جشن گرفتن لحظه شماری می کنیم.

شب یلدا شب در کنار هم بودن ها است، شبی که به ما یادآوری می کند هوای زندگی مان هر چقدر سرد و تاریک و یخ زده باشد اما می توانیم با گرمای حضور عزیزان و دلگرم بودن به دستان پر قدرت یکدیگر از آن عبور کرده و به بهاری فرخنده و با شکوه برسیم.

یلدا با سر و صدا و جشن و آواز، با انار و هندوانه و آجیل، با حافظ و شاهنامه خوانی از راه می رسد و با گرمایی که در دلش نهفته دارد غنچه امید را در دل ما زنده نگه می دارد. سنت قشنگی که از اجداد با ذوق و فرهنگ برای ما به یادگار مانده و هزاران سال است در این سرزمین جشن گرفته می شود.

یلدا به معنای زایش و تولد است و ایرانیان باستان این باور قشنگ را درباره این شب داشته اند که فردای آن با طلوع نور پر فروغ ایزدی درخشان تر از همیشه خواهد بود و این تنها یکی از هزاران باور زیبایی است که از گذشتگان برای ما به جا مانده است.

امیدوارم همه ما در کنار هم بودن ها را قدر بدانیم و لحظاتش را در حافظه ذهن مان تا ابد ثبت کنیم.