انشاهایی ادبی درباره دریا برای کلاس هشتم و نهم

انشای زیبا و ادبی درباره دریا
انشای زیبا و ادبی درباره دریا

دریا یکی از پر رمز و رازترین مخلوقات پروردگار جهان است که علاوه بر زیبایی حرف های زیادی برای گفتن دارد، کافیست پای حرف هایش نشسته و در قلب مان را باز بگذاریم و سخنانش را با دل و جان پذیرا باشیم.

در ادامه دو انشای ادبی درباره دریا و زیبایی های آن برای دانش آموزان پایه هشتم و نهم آماده کرده ایم که امیدواریم الهام بخش شما عزیزان باشد، با آپرنگ باشید.

…..***…..

انشای زیبا درباره دریا برای کلاس هشتم

مقدمه: دیشب خواب دریا را دیدم و غرق در حس خوب و آرامش از خواب بیدار شدم. دریا حتی در خواب هایم نیز پیام آور صلح و زیبایی است و با خودش احساس نشاط توام با آرامش به ارمغان می آورد.

بدنه: دریا یکی از شاهکارهای زیبای طبیعت است. شاهکاری که بی شک هر لحظه اش و هر حال و هوایش می تواند موضوعی فوق العاده جذاب برای هنرمندان باشد تا یک نقاشی زیبا از آن بیافرینند.

در طلوع و غروب دریا می توان ترکیبی از رنگ های نیلی، زرد، نارنجی، بنفش، قرمز و طلایی را مشاهده کرد که بی شک دل هر بیننده ای را به وجد آورده و باعث می شود ناخودآگاه در مقابل خالقی که آن را به تصویر کشیده به سجده بیفتد.

روزهای طوفانی که می توان سیاهی خشم و عصبانیت را در سیمای مواج و صدای غرش گر آن به خوبی تماشا کرد، صدایی که لرزه بر اندام هر بیننده ای می اندازد و روزهای آرام آن که با تماشایش به اوج آرامش و صلح و حس خوب می توان رسید.

دریا از جنس زندگی است و حالات مختلف ما انسان ها را به رخ مان می کشد. گاهی احساس می کنم با هر حس و حالی به دریا خیره شوم همان حال و هوا را به من تحویل می دهد. اگر درونم طوفانی باشد، طوفان دریا نصیبم می شود و اگر صلح وجودم را پر کرده باشد نگاه مهربان و آبی دریا را به خود می بینم.

نتیجه: دریا نشانه ای زیبا از آیات بی کران پروردگار است و ما با دیدنش می توانیم نکته های جالب درباره زندگی و احوالات خود دریابیم. پس چه بهتر که این زیبایی را دریابیم!

انشای ادبی درباره دریا برای پایه نهم

به دریا فکر می کنم و مادری در ذهنم تداعی می شود که با مهربانی هر چه تمام فرزندانش را در آغوش گرفته و هرگز اجازه نمی دهد نگاه تند دیگران آن ها را آزار دهد. مادری که گاه ظاهری آرام و گاه خشمی سیاه در سیمایش دارد اما قلبش از مهربانی سرریز است و در وجودش موجودات زیبا، عجیب و غریب و حتی غیر قابل تصور را می توان جستجو کرد.

به دریا نگاه می کنم و یک آبی بیکران را می بینم که گواه عظمت و بزرگی خالقی بی همتا است که همگی باید در مقابلش سر به سجده نهاده و با تمام وجود شکرگزارش باشیم چرا که آفریده هایی همچون دریا را در دنیای خاکی ما قرار داد که هم بازتاب زیبایی خودش هستند و هم درس های زیادی برای آنانی دارند که در آیات خداوند تامل می کنند.

به صدای دریا گوش می دهم که گاه همچون صدای لالایی مادر آرامش بخش و خواب آور است و قشنگ ترین خاطرات را به یادم می آورد و گاه صلابت و هیبت در آن موج می زند که هوش از سر آدم پرانده و ترس بر اندامش می اندازد.

دریا چه در افکار ما باشد، چه در مقابل چشمان ما خودنمایی کند و چه آوازش در گوش های ما بپیچد، در هر حال سراسر زیبایی و نکته است اما باید زیبابین باشی و نکته سنج تا قشنگی هایش را با تمام وجودت ببلعی و نکاتش را به طور کامل دریافت کنی.

دریا پیام آوری از دل طبیعت است که هزاران حرف و سخن برای آنانی دارد که گوش شنیدن دارند. کاش در ملاقات با دریا یکپارچه چشم و گوش و دل شویم تا زیبایی هایش را دیده، حرف هایش را شنیده و درس هایش را درک کنیم.