انشا درباره سفره هفت سین برای پایه چهارم و پنجم ابتدایی (ساده و قشنگ)

انشا درباره سفره هفت سین
انشا درباره سفره هفت سین

چیدن سفره هفت سین یکی از سنت های قشنگ و ستودنی است که ساعاتی قبل از سال تحویل توسط مادران و بانوان هنرمند ایرانی انجام می شود تا همه اعضای خانواده در لحظه تحویل سال دور این سفره نشسته و سال را با دل خوش، آرزوی برکت و خوشبختی و دعای خیر برای یکدیگر تحویل کنند.

به بهانه فرا رسیدن عید نوروز، در ادامه دو انشای کودکانه درباره سفره هفت سین برای دانش آموزان کلاس چهارم و پنجم دبستان آماده کرده ایم که امیدواریم الهام بخش شما عزیزان باشد، با آپرنگ باشید.

…..***…..

انشای ساده درباره سفره هفت سین برای پایه چهارم

مادرم هر سال قبل از سال تحویل شروع به چیدن سفره هفت سین می کند و با سلیقه بسیار عالی که دارد یک سفره بسیار قشنگ می چیند که همه ما انگشت به دهان می مانیم.

او برای سفره هفت سین از یک پارچه بسیار زیبا و براق استفاده می کند و آن را روی یک میز می اندازد. سپس وسایل اصلی سفره را که شامل سیر، سرکه، سمنو، سبزه، سکه، سنجد و سماق می باشد را روی سفره قرار می دهد.

سفره هفت سین ما علاوه بر هفت تا سین شامل چیزهای زیبای دیگری هم می باشد. به عنوان مثال قرآن مجید جایگاه بسیار خاصی در سفره دارد و آینه و شمعدان و دیوان حافظ نیز حال و هوای قشنگی ایجاد می کند.

من عاشق سبزه هفت سین هستم و مثل این است که طبیعت را به هفت سین هدیه می دهد. مادرم هر سال دو هفته قبل از عید نوروز سبزه می گذارد و همیشه هم سبزه هایش قشنگ و پر پشت می شوند.

او در کنار همه این ها یک سیب هم داخل آب می اندازد و کنار سبزه می گذارد. شیرینی و آجیل و میوه نیز کامل کننده سفره هفت سین هستند.

مادر مهربان من یک کدبانوی تمام عیار است و با سلیقه عالی اش زیباترین سفره هفت سین را درست می کند طوری که در طول عید نوروز هر مهمانی که به منزل ما می آید از زیبایی سفره هفت سین تعریف می کند.

انشای کودکانه درباره سفره هفت سین برای پایه پنجم

چیدن سفره هفت سین در عید نوروز یکی از آداب بسیار قدیمی و قشنگ ایرانیان است و اجزای اصلی این سفره شامل سبزه، سمنو، سیر، سیب، سنجد، سماق و سرکه می باشد. البته مردم ایران علاوه بر این موارد، سنبل و سکه هم جزو هفت سین در نظر می گیرند و همگی را داخل سفره می چینند.

مادرم می گوید هر کدام از این اجزای سفره یک معنای خاص دارد. مثلا سبزه نماد سبزی و طراوت و پیوند انسان با طبیعت، سیب نشانه سلامتی و زیبایی، سمنو نماد باروری و همچنین خوراک خوب، سنجد نشانه مهربانی و عشق، سیر نمادی از پاکیزگی و حفظ سلامتی، سرکه نشانه ای از از بین بردن آلودگی ها و سماق برای افزایش عشق میان اعضای خانواده می باشد.

البته ممکن است هفت سین علاوه بر این ها معانی دیگری هم داشته باشد.

ما در سفره هفت سین چیزهای دیگری نیز قرار می دهیم. مثلا قرآن کریم، تخم مرغ های رنگی، شیرینی و آجیل و همچنین تنگ ماهی همگی زینت بخش سفره هستند اگرچه ما هیچ وقت تنگ ماهی در سفره هفت سین نمی گذاریم چون هیچ یک از اعضای خانواده ام از این که یک ماهی کوچولو را داخل تنگ کوچک نگه داریم خوشحال نمی شویم و احساس می کنیم آن را داخل قفس اسیر کرده ایم و زود هم می میرد.

به نظرم اجداد و نیاکان ما افراد بسیار مهربان و هنرمندی بودند که به بهانه تغییر سال و آمدن بهار سعی می کردند با چیدن سفره هفت سین و مراسم دیگری مثل سیزده به در و چهار شنبه سوری آرزوهای خوب برای خود و دوستان خود بکنند.

چقدر خوب است که مراسم و آدابی را که از گذشتگان به ما رسیده است هر چه زیباتر برگزار کنیم و بدانیم هدف از همه آن ها، شادی و سلامتی و دعای خیر برای یکدیگر می باشد.