انشا درباره ضرب المثل جواب ابلهان خاموشیست برای نوجوانان

انشا درباره جواب ابلهان خاموشیست
انشا درباره جواب ابلهان خاموشیست

نوشتن درباره ضرب المثل های فارسی یکی از بهترین روش های تقویت نگارش و همچنین قوه تفکر و تعمق دانش آموزان می باشد و ما در این مقاله به سراغ یکی از جالب ترین ضرب المثل های ایرانی یعنی مثل مشهور “جواب ابلهان خاموشیست” رفته ایم و دو انشای کوتاه درباره این موضوع آماده کرده ایم که امیدواریم الهام بخش شما عزیزان باشد، با آپرنگ باشید.

…..***…..

انشای خواندنی درباره ضرب المثل جواب ابلهان خاموشی است

مقدمه: بی شک همه ما ممکن است در طول زندگی خود با افراد جاهل که هرگز پذیرای منطق نیستند روبرو شویم که ممکن است به شیوه های مختلف از جمله با کلام یا رفتار باعث آزار ما شوند اما بهترین واکنش در مقابل این افراد چیست؟

بدنه: یک ضرب المثل قدیمی است که می گوید “جواب ابلهان خاموشی است”. همه ما این مثل را شنیده ایم و می دانیم که این نقل قول جالب از اجداد دانا و نکته سنج ما به ما هشدار می دهد اگر با یک فرد نادانی که حرف های زشت و بدی به زبان می آورد، رفتاری ناشایست در مقابل ما انجام می دهد و یا بحثی را آغاز کرده در حالی که خود هیچ منطقی را قبول نمی کند روبرو شویم بهتر آن است که سکوت کرده و از مقابل این مسئله رد شویم.

من فکر می کنم در قرآن از کلمه “اعراض” در این موارد استفاده شده و خداوند به پیامبر می فرمایند در شرایط خاص باید در مقابل کفار و جاهلان اعراض نماید. یعنی بدون ایجاد تنش و جواب دادن که می تواند به بدتر شدن اوضاع منجر شود، به آرامی از کنار آن ها عبور کرده و آن ها را به خداوند واگذار نماید.

من هم سعی می کنم در مقابل کسانی که حرف بدی به من می زنند یا علیه من کاری می کنند که باعث ناراحتی من می شود همین شیوه را در پیش بگیرم اما واقعیت این است که این واکنش بسیار دشوارتر از جواب دادن و مقابله با آن ها می باشد. به علاوه گاهی حس می کنم اهمیت ندادن به آن ها باعث می شود به کارشان ادامه داده و جولان دهند.

راستش را بخواهید نتوانستم به نظر قطعی درباره این موضوع برسم و امیدوارم با بحث و گفتگو در کلاس درس نتیجه درستی از این ضرب المثل مشهور بگیریم و متوجه شویم چه زمانی سکوت در مقابل ابلهان روا است و چه زمانی بهتر است عکس العمل نشان دهیم.

نتیجه: ضرب المثل جواب ابلهان خاموشیست به ما می گوید در برخورد با افراد جاهل که حرف حساب را متوجه نمی شوند به جای مقابله و بحث بهتر است سکوت کرده و از کنار مسئله رد شویم تا جایی برای حرف و سخن باقی نماند اما آیا این نوع واکنش همیشه جواب می دهد؟

انشای داستانی درباره ضرب المثل جواب ابلهان خاموشیست

من به شدت با ضرب المثل جواب ابلهان خاموشی است مخالف بودم و همیشه به پدرم می گفتم که ما باید نسبت به اشخاصی که سخن نادرست می گویند و سعی می کنند نظرات غلط خود را به دیگران تحمیل کنند واکنش نشان دهیم اما پاسخ پدرم همیشه یک جمله بود “کمی بزرگ تر شوی خودت متوجه مفهوم این ضرب المثل خواهی شد.”

تا این که مدتی پیش با مادرم به بازار رفته بودیم و در یکی از فروشگاه ها مشغول خرید بودیم که ناگهان آقایی با صدای بلند به فروشنده گله کرد که این جنسی که به من می فروشی یک ریال هم نمی ارزد و چرا سعی می کنید جنس های مزخرف خود را به مردم قالب کنید.

فروشنده در ابتدا سعی کرد مودبانه او را آرام کند اما مرد گوشش بدهکار نبود و صدایش را بلندتر کرد. البته بگویم که فروشگاه حراست و نگهبان داشت اما فروشنده که گویا از صدای بلند مرد عصبانی شده بود شروع به بحث با او کرد که این چه حرفی است می زنید و سعی کرد با منطق و دلیل او را آرام کند.

در مقابل واکنش فروشنده، مشتری که گویا اصلا حرف حساب را متوجه نمی شد و از فروشگاه های دیگر دل پری داشت شروع به پرتاب کردن اجناس کرد و فروشنده نیز برای جلوگیری از این مسئله با او گلاویز شد و در نهایت بحث آن ها به دعوای شدیدی تبدیل شد که چندین نفر برای جدا کردن آن دو جلو آمدند.

من و مادرم به سرعت از فروشگاه خارج شدیم و نمی دانم دعوای آن ها به کجا کشید اما شب هنگام با پدرم در مورد این مسئله صحبت کردم. پدرم از من پرسید که آیا به نظرم واکنش فروشنده درست بوده و من در پاسخ گفتم که اگر فروشنده همان ابتدا که مشتری صدایش را بلند کرد به جای بحث کردن با او به انتظامات فروشگاه اطلاع می داد کار به این جا نمی کشید و قضیه خیلی زودتر فیصله می یافت.

پدرم با خنده گفت: “پس حالا معنی و مفهوم ضرب المثل جواب ابلهان خاموشیست را متوجه شدی؟” و من گفتم : “اما به نظرم اطلاع دادن به انتظامات با سکوت در برابر آن مرد یکسان نیست.”

پدرم خندید و سپس در سکوت معنا داری فرو رفت!