انشای کوتاه درباره ضرب المثل خانه از پای بست ویران است برای نوجوانان

انشا درباره خانه از پای بست ویران است
انشا درباره خانه از پای بست ویران است

بزرگان شعر و ادب همواره سعی کرده اند نکات بسیار عمیقی را در قالب اشعاری که عامه مردم آن ها را درک می کنند بیان کنند. یکی از این شعرای بزرگ سعدی است که اشعارش سرشار از پند و نصایح ارزشمند می باشد.

در ادامه دو انشای جالب درباره بیت و ضرب المثل خانه از پای بست ویران است برای نوجوانان آماده کرده ایم که امیدواریم الهام بخش شما عزیزان باشد، با آپرنگ باشید.

…..***…..

انشای آموزنده درباره ضرب المثل خانه از پای بست ویران است

مقدمه: یکی از ابیات بسیار مفهومی و زیبای جناب سعدی بیت “خانه از پای بست ویران است، خواجه در بند نقش ایوان است” می باشد که درباره توجه بیش از حد به ظاهر با وجود باطن خراب صحبت می کند و امروزه به دلیل معنای جالب آن به صورت ضرب المثل نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

بدنه: سعدی یکی از شاعران بزرگ ایرانی است که با شعرهای پندآموز خود حکمت های زیادی را به همه ما می آموزد. یکی از سخنان زیبای او بیت خانه از پای بست ویران است می باشد. این بیت درباره عدم توجه به درون و سیرت و باطن چیزها و به جای آن توجه و رسیدگی به ظاهر امور سخن می گوید.

این بیت در واقع لحنی کنایه ای به کسانی دارد که از توجه به باطن چیزها غافل مانده اند و خودشان را با بی خیالی به تزیین و درست کردن ظواهر مشغول کرده اند یا بیش از آن که به اصل و اساس توجه داشته باشند غرق مسائل حاشیه ای و فرعی شده اند.

ما می توانیم مثال های زیادی در اطراف خود پیدا کنیم که مصداق این بیت هستند. به عنوان مثال بعضی از والدین تنها به فکر خورد و خوراک فرزندان خود هستند و توجه چندانی به تربیت درست او نمی کنند یا مثلا کسانی که تنها به فکر خوب به نظر رسیدن در چشم مردم هستند در حالی که از نظر شخصیتی و علم و آگاهی بسیار پایین و دون می باشند.

به نظرم انسان باید تعادل داشته باشد، به عنوان مثال این که تنها به باطن توجه داشته باشیم و از ظاهر غافل باشیم نیز چندان خوب نیست بلکه همه چیز درست و به جای خود توصیه می شود.

نتیجه: بیت زیبای خانه از پای بست ویران است به ما می گوید مبادا از عمق و درون چیزی غافل باشیم و تمام اوقات خود را صرف ظاهر و بیرون و پوسته کنیم در حالی که پوچی و زشتی و ویرانی در درون آن موج می زند.

انشای کوتاه درباره ضرب المثل خانه از پای بست ویران است

مدت ها بود این بیت جالب سعدی که می گوید “خانه از پای بست ویران است، خواجه در بند نقش ایوان است” فکرم را مشغول کرده بود. راستش را بخواهید به این فکر می کردم که چطور ممکن است یک نفر در حالی که خانه اش از داخل در حال خراب شدن است حواسش پرت درست کردن ظاهر آن باشد تا این که یک اتفاق به من ثابت کرد این اتفاق شدنی است!

البته می دانم این بیت شعر را می توان برای هر شرایطی که افراد بیش از حد روی ظاهر و مسائل بی اهمیت تمرکز کرده و از مسائل اصلی و مهم غافل شده اند به کار برد اما ماجرایی که من تجربه کردم دقیقا درباره خرابی یک خانه است.

ما در یک آپارتمان زندگی می کنیم و سرویس بهداشتی ما دقیقا زیر سرویس بهداشتی همسایه طبقه بالا قرار گرفته است. ماجرا از این قرار است که حدود چند ماه قبل سقف دستشویی خانه ما نم داد و پدرم با آقای همسایه بالا در این باره صحبت کرد. آن ها چون قصد ایجاد تغییراتی در سرویس بهداشتی داشتند با کمال میل به این مسئله رسیدگی کردند.

موضوع این بود که همسایه بالا قصد داشت هزینه زیادی بابت تغییر دکوراسیون سرویس بهداشتی صرف کند اما پدرم توصیه کرد که مدتی بعد از تعمیر صبر کنند تا مطمئن شویم مشکل حل شده است اما آن ها به توصیه پدرم توجه نکردند و مبلغ هنگفتی را صرف دکوراسیون و همچنین سرامیک گران قیمت برای آن جا کردند، طوری که سرم از شنیدن مبلغ هزینه سوت کشید!

متاسفانه مدت زیادی از تکمیل کارشان نگذشته بود که دوباره سقف سرویس بهداشتی ما نم داد. پدرم بعد از مشورت با کارشناس موضوع را به همسایه اطلاع داد اما چون هزینه زیادی کرده بودند زیر بار نمی رفتند. پدرم مجبور شد موضوع را با مدیر ساختمان در میان بگذارد و در نهایت آن ها مجبور شدند دوباره سرویس بهداشتی بسیار لوکس خود را خراب کرده و تعمیر اساسی انجام دهند.

من با این اتفاق به یاد بیت جالب “خانه از پای بست ویران است، خواجه در بند نقش ایوان است” افتادم!