انشا درباره ضرب المثل کلاغ خواست راه رفتن کبک را یاد بگیرد (بسیار جالب و آموزنده)

انشا کلاغ خواست راه رفتن کبک را یاد بگیرد
انشا کلاغ خواست راه رفتن کبک را یاد بگیرد

فهرست ضرب المثل های ایرانی یک لیست بلند بالا است که هر یک از آن ها مفهوم و معنای عمیقی در خود داشته و پیام پندآموزی را به ما می رساند، گویی گذشتگان ما از چیزهایی با خبر بودند که به خصوص در دنیای امروز مصادیق آن ها بسیار بیشتر یافت می شود.

در ادامه دو انشای خواندنی درباره ضرب المثل کلاغ خواست راه رفتن کبک را یاد بگیرد برای نوجوانان آماده کرده ایم که امیدواریم الهام بخش شما عزیزان باشد، با آپرنگ باشید.

…..***…..

انشای کوتاه ضرب المثل کلاغ خواست راه رفتن کبک را یاد بگیرد

همه ما بارها از اطرافیان خود این ضرب المثل مشهور را شنیده ایم که می گویند “کلاغ خواست راه رفتن کبک را یاد بگیرد، راه رفتن خودش را هم فراموش کرد” اما آیا واقعا به مفهوم بسیار جالب و عمیق این ضرب المثل فکر کرده ایم؟

این ضرب المثل به ما می گوید اگر در زندگی خود بخواهیم بدون فکر و آگاهی از دیگران تقلید کرده و درست جای پای آن ها قدم بگذاریم نه تنها به نتیجه خوبی نخواهیم رسید بلکه ممکن است عواقب بدی نیز برای ما به دنبال داشته باشد.

من این مفهوم را بسیار قبول دارم چون بارها دیده ام که یک سری افراد کورکورانه از رفتار، گفتار و اعمال دیگران تقلید می کنند چون فکر می کنند اگر مانند آن ها باشند دوست داشتنی تر، موفق تر یا خوشبخت تر به نظر می رسند اما در نهایت چون این تقلید بسیار سطحی است و هیچ وقت جزوی از شخصیت اصلی شان نبوده نمی تواند تاثیری که در دیگران پسندیده اند را در آن ها داشته باشد و طبعا نتیجه بخش نخواهد بود.

نکته جالب تر این ضرب المثل این است که به ما هشدار می دهد اگر به دنبال تقلید کورکورانه و بدون فکر باشیم ممکن است حتی وضعیت مان از قبل بدتر شده و مورد تمسخر قرار بگیریم. درست مثل کلاغی که با تقلید کردن نا به جا، نه تنها راه رفتن کبک را یاد نمی گیرد بلکه مدل راه رفتنش از حالت طبیعی خارج می شود.

انشای آموزنده ضرب المثل کلاغ خواست راه رفتن کبک را یاد بگیرد

همه ما نقص هایی داریم که هرگز به آن ها افتخار نمی کنیم و طبیعی است که همواره سعی در از بین بردن این نقص ها و عیوب خود داشته باشیم. صد البته اصلاح نقص ها و الگو گرفتن از افراد مناسب برای تقویت نقاط قوت بسیار پسندیده است و باعث می شود تکامل شخصیتی داشته باشیم اما اگر این الگو گرفتن صرفا یک تقلید کورکورانه باشد هرگز راه به جایی نخواهد برد.

ضرب المثل مشهور “کلاغ خواست راه رفتن کبک را یاد بگیرد، راه رفتن خودش را هم فراموش کرد” به همین نکته ریز و بسیار مهم اشاره می کند و می گوید اگر بدون فکر و دور اندیشی و صرفا از روی حسادت یا چشم هم چشمی بخواهیم خودمان را شبیه دیگران کنیم سرانجام خوبی نخواهیم داشت.

به نظرم بیشتر افرادی که اعتماد به نفس پایین دارند و به خصوص از ظاهر یا استعدادهای خدادادی خود رضایت ندارند و فکر می کنند آن چه دیگران دارند بهتر و قشنگ تر است دچار این عاقبت می شوند زیرا اغلب سعی می کنند خودشان را شبیه دیگران کرده و رفتار آن ها را تقلید کنند در حالی که استعدادها و نقاط قوت خود را نادیده می گیرند.

این کار شاید در ابتدا نتیجه بخش به نظر برسد و خود فرد گمان کند که جلوه بهتری پیدا کرده اما نتیجه ای که دیگران خواهند دید اصلا چیزی نیست که مورد انتظار باشد و گاه حتی تمسخر آمیز به نظر خواهد رسید.

بنابراین چه بهتر که هنگام تقلید کردن از دیگران، سعی کنیم با الگو برداری درست روی شخصیت خود کار کرده و فراموش نکنیم که ما با همه نقص ها و قوت های خود یک انسان هستیم و به این دنیا آمده ایم تا رشد کرده و به مرور نقص های خود را برطرف کنیم.