انشای کوتاه درباره ضرب المثل یک دست صدا ندارد (جالب و خواندنی)

انشا درباره ضرب المثل یک دست صدا ندارد
انشا درباره ضرب المثل یک دست صدا ندارد

یکی از ضرب المثل های مشهور ایرانی مَثَل معروف “یک دست صدا ندارد” است که برای تشویق به کار گروهی و تاثیر آن در موفقیت اشاره دارد.

در ادامه دو انشای جالب درباره این ضرب المثل برای دانش آموزان پایه هفتم آماده کرده ایم که از دیدگاه های مختلف به بررسی آن پرداخته اند، با آپرنگ باشید.

…..***…..

انشای کوتاه درباره ضرب المثل یک دست صدا ندارد

همه ما بارها ضرب المثل معروف “یک دست صدا ندارد” را شنیده ایم و شاید گاهی برای ما جالب بوده که این ضرب المثل چه پیامی در دل خودش دارد.

نکته مهم درباره این مثل این است که اگرچه ظاهرا از چند کلمه ساده تشکیل شده و یک موضوع بدیهی را بیان می کند اما پیام پشت آن از یکی از رازهای موفقیت پرده برداشته و در دل سادگی اش، بیان گر حقیقت بسیار عمیقی می باشد.

ضرب المثل یک دست صدا ندارد به اهمیت کمک کردن به یکدیگر در انجام کارها و فواید کار تیمی و گروهی اشاره می کند و به طور کلی می گوید که انسان ها شاید به تنهایی از انجام بسیاری از کارها ناتوان باشند اما با کمک یکدیگر و زمانی که دست به دست هم می دهند بی شک توانایی آن ها چندین برابر شده و می توانند بسیاری از کارها را به درستی و در مدت زمان بسیار کمتر انجام دهند.

در این ضرب المثل منظور از دست در واقع توانایی و قدرت انسان ها است و منظور از صدا همان نتیجه یا اثر دلخواهی است که هر فرد می خواهد با انجام کار مورد نظرش به آن دست پیدا کند.

وقتی به این ضرب المثل توجه می کنیم متوجه می شویم گذشتگان ما چقدر نکته بین و دقیق بوده اند و چه زیبا به یکی از عوامل بسیار مهم موفقیت یعنی انجام امور و پروژه ها به صورت گروهی و تیمی اشاره کرده اند که به خصوص در دنیای امروز بسیار کاربردی و نتیجه بخش می باشد.

انشای عادی درباره ضرب المثل یک دست صدا ندارد

ضرب المثل یک دست صدا ندارد یکی از مثل های بسیار قدیمی و جالب ما ایرانی ها است که به خوبی توانسته اهمیت گروهی کار کردن را به ما نشان دهد اما من در این انشا می خواهم از یک زاویه دیگر به این ضرب المثل نگاه کنم.

درست است که این ضرب المثل پیام های خوبی در زمینه موفقیت به ما می دهد و ما را تشویق می کند تا در مواقع نیاز حتما از دیگران کمک، راهنمایی یا مشورت بگیریم اما آیا واقعا یک دست هرگز صدا ندارد؟

همان طور که می دانید منظور از دست در این ضرب المثل قدرت هر انسان است و صدا به اثر آن قدرت در به نتیجه رساندن امور اشاره می کند و به طور کلی می گوید انسان به تنهایی نمی تواند کاری از پیش ببرد اما من بارها داستان افرادی را شنیده ام که تنها با تکیه بر قدرت درونی، آرامش و عزت نفس توانسته اند کارهایی را به نتیجه برسانند که موجب تعجب دیگران شده و اطرافیان آن ها انگشت به دهان مانده اند.

بله! کار گروهی بسیار خوب است و ما در مواقع لزوم حتما باید از کمک دیگران بهره ببریم اما گاهی در زندگی پیش می آید که با وجود نیاز شدید ما، هیچ کس به کمک مان نمی آید و به قول معروف دست تنها می مانیم.

اگر در این شرایط به این ضرب المثل فکر کنیم و با خودمان بگوییم که چون تنها هستم نمی توانم از پس آن شرایط خاص بر بیایم بسیار اشتباه کرده ایم زیرا ما با تکیه بر نیروی درونی خود و ایمان و باور به این که می توانیم قادر هستیم بسیاری از کارهایی را که دیگران به تنهایی قادر به انجامش نیستند به ثمر برسانیم.

بنابراین باید به این موضوع مهم توجه داشته باشیم که در مورد ضرب المثل ها همیشه یک مسئله عمومی و یک سری استثنا وجود دارد. مفهوم عمومی ضرب المثل یک دست صدا ندارد این است که در بسیاری از موارد کار گروهی بهتر از کار انفرادی نتیجه می دهد اما باید به موارد استثنا نیز توجه داشت.