انشای کوتاه درباره ضرب المثل فضول را بردند جهنم گفت هیزمش تر است

انشا درباره فضول را بردند جهنم گفت هیزمش تر است
انشا درباره فضول را بردند جهنم گفت هیزمش تر است

ضرب المثل های ایرانی با وجود سادگی و استفاده از واژه های عامیانه خیلی عالی توانسته اند عمق مطلب را بیان کرده و افراد را به تفکر و تامل بیشتر روی جزئیات وادار کنند.

در ادامه سراغ یکی از این ضرب المثل های زیبا رفته ایم و دو انشای جالب درباره فضول را بردند جهنم گفت هیزمش تر است برای نوجوانان آماده کرده ایم که امیدواریم الهام بخش شما عزیزان باشد، با آپرنگ باشید.

…..***…..

انشای پندآموز ضرب المثل فضول را بردند جهنم گفت هیزمش تره

کنجکاوی زیاد و بی مورد در زندگی دیگران و نظر دادن درباره آن که به آن فضولی هم می گویند یکی از زشت ترین خصلت های اخلاقی است که تاثیر خیلی بدی روی روابط اجتماعی آدم ها می گذارد.

درباره فضولی یک ضرب المثل جالب وجود دارد که می گوید “فضول را بردند جهنم گفت هیزمش تره!”. این ضرب المثل با چند کلمه جالب آدم فضول را معرفی می کند. کسی که تا حدی از چیزها ایراد می گیرد و بی خود نظر می دهد که حتی اگر او را جهنم هم ببرند از هیزم های جهنم ایراد گرفته و در کار خدا فضولی می کند. چنین فردی حتی وقتی در حال سوختن است دست از خصلت ناپسندش بر نمی دارد.

افراد فضول که به قول یک ضرب المثل دیگر نخود هر آشی می شوند، خیلی وجهه بدی در اجتماع دارند و معمولا کسی با آن ها دوست نمی شود و اگر بخواهد دوست شود به محض شناخت شخصیت ایراد گیر و فضول آن ها در نهایت رابطه اش را به هم می زند.

فضولی در کار دیگران می تواند مشکلات زیادی به بار بیاورد و موجب اختلاف و دو به هم زنی میان آدم ها شود زیرا یک فرد فضول ممکن است ایرادگیری ها و فضولی خود را پشت سر دیگران نیز ادامه داده و آدم ها را با هم دشمن کند.

به نظرم باید ضرب المثل های قدیمی ایرانی را قابی از طلا گرفت و به دیوار زد زیرا نکات بسیار پندآموزی را در دل خودشان دارند که باید در مورد آن ها خوب فکر کرد.

انشای آموزنده درباره فضول را بردند جهنم

چند سال پیش با یک دانش آموز هم سن و سال خودم که در مدرسه دیگری درس می خواند دوست بودم. او از اقوام ما بود و هر از گاه که همدیگر را می دیدیم کلی بازی می کردیم و درباره اوضاع و احوال مدرسه با هم صحبت می کردیم.

من عاشق بازی کردن با او بودم و مطمئنم در طول بازی کردن به او نیز خوش می گذشت اما وقتی صحبت از درس می شد در مورد برنامه های درسی ام من را سوال پیچ می کرد و به شدت کنجکاو بود بداند در هر درس چه نمره ای گرفته ام و اگر یکی از نمراتم از او پایین تر بود می پرسید چرا خوب درس نخواندم.

خلاصه این که فقط بازی کردن با او لذت بخش بود و وقتی حرف درس را پا پیش می کشید من کم کم از او فاصله می گرفتم و بعد از مدت کوتاهی خداحافظی می کردم.

این مسئله به مرور باعث ناراحتی من شد زیرا کنجکاوی و ایراد گیری های او هر بار بیشتر و بیشتر می شد تا این که یک روز آموزگارمان سر کلاس درس از ما خواست تا هر یک ضرب المثلی بگوییم. یکی از همکلاسی هایم گفت “فضول را بردند جهنم گفت هیزمش تر است”.

این ضرب المثل برای من خیلی جالب بود و تا چند ساعت بعد درباره آن فکر می کردم. به نظرم قدیمی ها خیلی خوب شخصیت یک آدم فضول را توصیف کردند و دوست من نیز یکی از نمونه های این ضرب المثل بود که درباره درس های من بسیار فضولی می کرد.

نتیجه می گیریم فضولی کردن و نظر دادن بی جا درباره دیگران نه تنها خوب نیست بلکه می تواند روابط دوستی را به هم زده و باعث ناراحتی دیگران شود.