انشا درباره خانه تکانی عید نوروز برای کلاس چهارم و پنجم (کودکانه و جالب)

انشا درباره خانه تکانی عید نوروز
انشا درباره خانه تکانی عید نوروز

عید نوروز در راه است و خانم های خانه دار ایرانی به رسم هر سال شروع به خانه تکانی منازل خود کرده اند تا قبل از فرا رسیدن عید نوروز، این سنت پسندیده و صد البته دشوار را به طور کامل به جا بیاورند.

به همین بهانه در ادامه دو انشای زیبا درباره خانه تکانی برای کودکان پایه چهارم و پنجم ابتدایی آماده کرده ایم که امیدواریم الهام بخش شما عزیزان باشد، با آپرنگ باشید.

…..***…..

انشای کودکانه درباره خانه تکانی برای پایه چهارم

خانه تکانی یکی از رسومی است که در روزهای قبل از عید نوروز انجام می شود و در آن خانم های خانه دار شروع به تمیز کردن همه جای خانه می کنند، طوری که تا قبل از فرا رسیدن عید، خانه بسیار تمیز و پاکیزه می شود.

این رسم خیلی خوب است و از دوران قدیم انجام می شده است. خانه تکانی باعث می شود هر سال خانه ای که در آن زندگی می کنیم حداقل یک بار به طور کامل و اساسی تمیز شود.

مادرم نسبت به خانه تکانی بسیار حساس است و حتما هر سال این رسم را با تمام آدابش که شامل شستشوی فرش ها، دستمال کشیدن شیشه ها و پنجره ها و گردگیری همه نقاط خانه می باشد انجام می دهد. او می گوید در گذشته کار خانه تکانی بسیار سخت تر از امروز بوده است و زنان خانه دار بدون داشتن ماشین لباسشویی، جاروبرقی و بسیاری از ابزاری که امروزه برای خانه تکانی راحت تر تولید می شود اقدام به خانه تکانی می کردند.

در حالی که امروزه حتی فرش ها را نیز به قالیشویی و پرده ها و پتوها را به خشک شویی می دهیم، با این حال هنوز خانه تکانی یک کار بسیار وقت گیر و دشوار می باشد.

ما بچه ها نیز هر سال در خانه تکانی وظایفی بر عهده داریم. اول این که هرگز نباید به هم ریختگی که به دلیل خانه تکانی ایجاد می شود را بیشتر کنیم و حتما باید وسایل خودمان را مرتب کنیم تا به قول مادرم نظم خانه از روال همیشگی اش خارج نشود.

به علاوه من در پاک کردن شیشه ها، شستن سرویس بهداشتی و همچنین مرتب کردن وسایل مختلف به مادرم کمک می کنم و سعی می کنم اجازه ندهم مادرم با خانه تکانی کردن خیلی خسته شود.

انشای ساده درباره خانه تکانی برای پایه پنجم

هر سال مادرم یک ماه مانده به عید نوروز خودش را آماده انجام خانه تکانی می کند که حدود ده روز طول می کشد. مادرم در این کار بسیار حرفه ای است و در پایان خانه تکانی خانه مان به قدری تمیز می شود که احساس می کنیم او واقعا خانه را از اساس تکان داده و به یک خانه دیگر تبدیل کرده است.

خانه تکانی رسم بسیار پسندیده ای است چون باعث تمیزی و پاکیزگی می شود که در دین اسلام نیز به آن توصیه فراوان شده است. با این حال من روزهای خانه تکانی را دوست ندارم زیرا خانه ما در این روزها نظم خودش را از دست می دهد و مدام چیزهای زیادی سر راه ما است و حتی گاهی اگر دقت نکنیم زمین می خوریم.

علاوه بر این در این روزها مادرم از من می خواهد یک سری کارهایی انجام دهم و گاهی که مشغول بازی یا تماشای کارتون هستم صدایم می کند تا در کاری به او کمک کنم. همچنین می دانم مادرم در خانه تکانی بسیار خسته می شود و من این خستگی را دوست ندارم.

هر بار که به مادرم می گویم خانه تکانی نکند چون خانه ما بدون خانه تکانی هم کاملا تمیز و مرتب است قبول نمی کند و می گوید “مگر می شود عید نوروز بیاید و خانه ما خانه تکانی نشده باشد؟! اگر این طور شود چهارشنبه سوری و عمو نوروز به ما می خندند.” بعد خنده ای می کند و قول می دهد که امسال در خانه تکانی به من سخت نگیرد!

نمی دانم مادر دوستانم نیز هر سال خانه تکانی می کنند یا نه اما شنیده ام هیچ یک از هم سن و سالان من خانه تکانی را دوست ندارند و سعی می کنند در این روزها کمتر جلوی مادرشان دیده شوند!