انشا درباره مقایسه دل و شیشه برای نوجوانان (کوتاه، جالب و خواندنی)

انشا درباره مقایسه دل و شیشه
انشا درباره مقایسه دل و شیشه

موضوع مقایسه دل و شیشه یکی از موضوعات جالب برای درس نگارش است و ما در ادامه انشایی زیبا درباره آن آماده کرده ایم که امیدواریم الهام بخش شما عزیزان باشد، با آپرنگ باشید.

…..***…..

مقدمه: همه ما شنیده ایم که می گویند دل مثل شیشه حساس است و می شکند، دل مثل شیشه صاف است، دل مثل شیشه غبار می گیرد اما آیا واقعا دل مثل شیشه است و می توان آن ها را به هم تشبیه کرد؟

بدنه: دل ما آدم ها از یک جنس و رنگ ساخته نشده که بتوان آن را تنها با یک تشبیه توصیف کرد. دل ما آدم ها می تواند هزاران جنس به خودش بگیرد و هر لحظه به رنگی در بیاید.

دل می تواند مثل سنگ خارا سخت شود و در مقابل بعضی آدم ها سرسختی زیادی از خود نشان می دهد. تمام دلسوزی و حس انسانیتش را فراموش کند و هیچ آه و ناله ای روی آن اثر نگذارد، گاه می تواند از جنس آتش باشد و شعله های نفرت و خشمش تمام اطرافش از جمله آدم های دور و برش را با خاکستر یکسان کند.

دل گاه از جنس اشک می شود، مدام آه می کشد و ناله می کند و خود را قربانی می داند و دیگران را ظالمانی که فقط می خواهند حق او را بخورند و او دم نزند و گاه از جنس شیشه می شود، حساس و شکستنی یا صاف و یکرنگ یا شیشه ای باران خورده و غبار گرفته.

دل را می توان با شیشه مقایسه کرد اما این مقایسه حال و هوای خاصی می طلبد. عاشقی که معشوقش او را رها کرده دلش همچون شیشه ای که از ارتفاع روی زمین افتاده می شکند و به هزاران تکه تبدیل می شود، هزاران تکه ای که دیگر با هیچ چسبی نمی توان آن را مثل روز اولش جفت و جور کرد و در هر حال آثار شکستگی تا ابد روی آن باقی خواهد ماند.

دل را می توان با شیشه مقایسه کرد زمانی که بخواهی از یک رنگی و صفا و صمیمیت کسی تمجید کنی که دلش همچون شیشه ای است که از یک سوی آن می توان سوی دیگرش را دید بدون آن که ذره ای خاک و غبار رویش را گرفته باشد یا حتی کمی لرزش و کجی در تصویر پشتش دیده شود، کسی که صادق و بی ریا است و صداقتش در میان انبوه نقاب آدم های دور و بر ما در ذوق می زند!

دل را می توان با شیشه مقایسه کرد حتی وقتی بخواهی از شکنندگی و ضعیف بودن و ترک برداشتن بگویی، از این بگویی که دل آدم ها چقدر زود تحت تاثیر حرف دیگران قرار می گیرد، چقدر زود رنجیده خاطر می شود و می شکند، چقدر زود از هم می پاشد و دچار فروپاشی می شود.

نتیجه: دل و شیشه در بسیاری از شرایط قابل مقایسه و تشبیه نیستند چون دل در سینه آدم های مختلف می تپد و آدم ها حتی شبیه ترین شان نیز یک دنیا با هم تفاوت دارند و به علاوه در شرایط گوناگون دل ها نیز رنگ و جنس های مختلف به خود می گیرند.